06 Jan 1 match
22 Jan 1 match
27 Jan 1 match
Idag 1 match

Martin Andersson ”Otroligt mycket känslor involverade”

20 november 2018 20:59
Förening

Nyligen flyttade Storvretas juniortränare Martin Andersson till Manila för att jobba och sprida innebandyn i Filippinerna. Ett stort beslut som inte var helt lätt att ta men det är inte omöjligt att han ses i Storvreta igen i framtiden.

Hur kommer det sig att du hamnat i Manila?
− Jag fick ett jobberbjudande som var oerhört svårt att tacka nej till. Det är via ett av Sveriges största företag Adlibris från Onlinefactory.asia som behövde skandinavisk personal för att etablera en kundtjänst, berättar Martin Andersson.

Var det tufft att lämna Storvreta?
− Oj, det var otroligt mycket känslor involverade och det har verkligen varit tufft att ta det här beslutet. Men det har verkligen hjälpt mig med att föreningen, föräldrar, ledare samt spelare har stöttat mig i att ta den här chansen.

Du har ju inte varit i Manila så länge men hur har det varit hittills?
− Det har varit en omställning i väldigt mycket men också väldigt roligt och intressant. Maten skiljer sig åt men folket är så otroligt trevliga och snälla.

Hur är innebandyn i Manila?
− Innebandyn är inte alls lika som på hemmaplan. Finns inget IFU Arena att kunna åka ner till eller en plan med fotfäste så det är den stora utmaningen. Förutsättningarna är ganska dåliga men de försöker bli bättre för varje år att utveckla sporten och det ska bli intressant vad som sker när SEA Games kommer och hur Filippinarna sluter upp för sina landslag.

Du fick ju med dig en hel del material?
− Ja verkligen, konstaterar han med ett skratt och fortsätter. Det var runt 70 klubbor, 100 bollar, 10 taktiktavlor och massa annat. Det blev en del övervikt men det gör absolut ingenting. Mer finns att hämta hemifrån och skulle behövas här nere!

Har Storvreta stöttat dig i detta?
− Självklart har föreningen bidragit med majoriteten av materialet och stöttat mig i mitt beslut hela vägen.

Kan man fortfarande stödja ditt jobba med innebandy och i så fall hur?
− Självklart kan man göra det genom att dels lämna material hos min fantastiska moster på Amandas i Uppsala. Sen går det att direkt kontakta mig antingen via e-post eller på messenger på Facebook.

Men kan det bli så att vi får se dig i Storvreta igen?
− Vi får se vad framtiden utvisar och man stänger ju inga dörrar till världen bästa klubb! Avslutar Martin Andersson.

Vill du maila Martin kan du göra det på [email protected]. Storvreta IBK önskar Martin Andersson lycka till på sitt nya äventyr och välkommen åter!