Joel Kanebjörk ansluter till SSL-staben!

9 februari 2021 10:05

Efter många år i högsta serien och landslaget, med en gedigen meritlista, har Joel Kanebjörk valt att avsluta sin spelarkarriär för att ansluta till Storvreta IBK:s SSL-stab.

− Det känns fantastiskt kul att få in Joel i vårt team. Hans erfarenhet och personlighet kan både på kort och lång sikt ge spelarna och laget en boost. Han kommer som en av sina uppgifter ha att säkerställa att vår generationsväxling, sätt till beteenden och vanor, sker på rätt sätt. Därtill kommer han ta fram en struktur för hur vi arbetar med spelarnas individuella utveckling, på och utanför banan. Varmt välkommen Joel, säger tränare Oscar Lundin.

Joel Kanebjörk kommer alltså att bistå Oscar Lundin och Mika Kohonen i deras fortsatta arbete att driva laget framgångsrikt, samt lägga ett extra öga på utvecklingen av specifika lagdelar och individer.

− För oss är det viktigt att hitta tongivande samarbeten för att säkerställa hela vår generationsväxling, och Joel kan Storvreta efter att varit i denna miljö i många år, ett samarbete som stärker Storvreta IBK flera år framöver, säger sportsligt ansvarige Henrik Ededahl.

Även om Joel Kanebjörk skulle hade kunnat spela fler säsonger känner han att tiden är inne att ta nästa steg i sin innebandykarriär.

− Eftersom innebandyn har varit en så stor del av mitt liv har det känts viktigt att reflektera kring hur jag velat avsluta mitt spelande. Kroppen och huvudet känns fortfarande fräscha, så rent praktiskt hade jag kunnat fortsätta spela flera år till. Men de som känner mig vet att helheten/balansen är viktig för mig och jag värderarar att avrunda min karriär medan motivationen fortfarande är hög. Mina två år i Schweiz bidrog också till ytterligare en positiv dimension i mitt idrottande, vilket stärkte beslutet att runda av inför den här säsongen. Jag har fått uppleva allt jag velat åstadkomma inom innebandyn, vilket gör mig väldigt stolt och lugn i mitt val. Nu får vi se vad idrotten ger i andra former, det känns kul och naturligt att gå in i nästa fas tillsammans med Storvreta IBK, berättar Joel Kanebjörk.

Med tio säsonger i bagaget som spelare i Storvreta IBK i SSL är Joel Kanebjörk ett kärt namn i Storvreta-cirklar och ett namn som många kommer bli glada att se tillbaka i föreningen.

− Storvreta har alltid betytt otroligt mycket för mig så det känns självklart fantastiskt att återigen vara en del av föreningen. Det finns mängder av kompetens i både spelare och ledare vilket förstås är en inspirerande miljö att vara i och få bidra till. Och det är även ingen hemlighet att laget innefattar några av mina närmaste vänner vilket förstås ger detta ytterligare känslomässigt värde, avslutar Joel Kanebjörk.

Joel Kanebjörk ansluter till laget redan ikväll och kommer att jobba med laget säsongen ut medan ett längre samarbete utformas parallellt.