Jan Volák klar som tränare för Herrjuniorerna!

7 maj 2021 09:30
Storvreta IBK Juniorakademi

Tjeckiska Jan Volák, senast i Hässelby innebandy, är nu klar som huvudansvarig för Storvreta IBK:s herrjuniorlag i Juniorallsvenskan kommande säsong.

− Jan kommer fortsätta arbeta vidare med den tränings och tävlingskultur vi infört i Akademin under dessa år. Att fortsätta utveckla spelaren i Storvreta IBK:s regi är något som kommer vara hans huvudfokus. Det lilla jag har pratat med Jan så vill han bygga vidare på det vi byggt upp och fortsätter utveckla det arbetet vi påbörjat och kommit långt i, berättar akademiansvarige Theodor Jonsson och fortsätter.

− Grabbarna som blir kvar tills nästa säsong är mer än värda en tränare som lägger ner hundratio procent fokus och engagemang på träningar, samlingar, matcher och offrar allt för laget. Jag har en stor respekt för spelarna vi har och haft under alla dessa år i vår verksamhet. Den familjära känslan vi skapat tillsammans är få förunnat och ska värderas högt i ett juniorlag. Känslan att komma till sin ”andra familj” varje gång man har ett pass är en rolig och underbar känsla som byggt gruppen väldigt stark, vilket i sin tur göra hela truppen väldigt starka tillsammans i med och motgång.

Det är just Theodor Jonsson som Jan Volák kommer att ersätta då Theodor kommer flytta till Schweiz för att coacha Aligattor Malans i NLA och U21. Läs mer här!

De två senaste säsongerna har Jan Volák varit huvudtränare för Hässelby Innebandys U16, U15, U14 och han har dessutom skapat utvecklingsmodellen ”Hawksmodellen”. Innan det har han tränat flera lag i Tatran Střešovice under sex år. Han kom till Sverige för att utveckla sig själv då det svenska förhållningssättet till sport i stort är väldigt annorlunda från Tjeckien. Nu fortsätter han sin resa i Storvreta IBK genom att hjälpa till att utveckla Storvreta IBK:s Juniorakademi på herrsidan.

− Jag har mycket energi, jobbar hårt och kör alltid hundra procent i allt jag gör. Jag är alltid öppen och ärlig med mina spelare och jag knyter alltid starka band till dem för att sen kunna skapa en plattform för individuell utveckling. Jag gillar smarta och kreativa spelare som kan ta snabba beslut under matcher och som tar full kontroll över sin utveckling. Och jag hatar att förlora! Avslöjar Jan Volák.

Jan Volák är redan på plats i Uppsala och har hunnit med att besöka några träningar med herrjuniorerna.

− Jag förväntar mig spelare med höga ambitioner som ger lika mycket på träning som match. Från vad jag sett hittills har Theodor satt en väldigt hög standard och jag tar över en grupp med välcoachade spelare. Jag ser fram emot att lära känna de var och en och höra om deras ambitioner under sommarens försäsong som drar i gång om några veckor.

Jan Voláks kontrakt är på ett år med möjlighet till förlängning och han kommer också ha andra uppdrag inom föreningen som fortfarande diskuteras.

Tidigare tränaruppdrag
FbC Hradec Králové 2010 - 2013