03 Mar 2 matcher

SSL Herr: Mullsjö derbyvann - Helsingborg tog skalp i Uppsala

27 februari 2023 16:00
Resumé

Mullsjö var starkast i derbyt på hemmaplan mot Jönköping inför över 1600 åskådare och Helsingborg stod för en imponerande skalp mot Storvreta i Uppsala. Häng med i genomgången av den gångna veckans matcher!

Se highlights från samtliga matcher i SSL Play!

Mullsjö derbyvann - Falun toppar SSL

Det bjöds på folkfest i Nyhemshallen när det vankades derby mellan Mullsjö och Jönköping. Hemmalaget rivstartade matchen med en 3-1-ledning och vann målkalaset med 8-3. Sebastian Palmqvist gjorde två mål för sitt Mullsjö i derbymatchen inför över 1600 åskådare.

Växjö startade starkt på bortaplan mot Pixbo efter att Linus Pettersson samt Ludvig Öberg sett till att smålänningarna var i en 2-0-ledning. Pixbo hittade styrka och skaffade sig en ledning med 5-4 in till den tredje perioden, sedan blev det dubbla mål i tom målbur genom Filip Wramdemark samt Anton Fylke och att Pixbo vann med 7-4.

Kim Guilotte och Markus Eriksson ledde sitt AIK på ett sannerligen föredömligt vis när Dalen gästades på bortaplan. Gästerna höll undan med den ledningen matchen igenom trots Dalens spurt i slutet av matchen och att Dalens Ketil Kronberg reducererade till 5-6, vilket även blev slutresultatet.

Thorengruppen rivstartade i Dalarna och var i ledning två gånger i den öppnande perioden i Guide Arena. Efter det hittade dock Falun styrka med tre mål i den andra perioden och kunde därefter hålla undan, trots Axel Hjälms dubbla reduceringar. Falun vann matchen med 8-6.

Det var en viktig match för Hagunda med tanke på AIK:s seger mot Dalen. Gästande Kalmarsund med Anton Nilsson och Marcus Johansson i spetsen, stod för en stark offensiv fabrikation och gjorde det svårt för Uppsalalaget. Med allt satt på ett kort reducerade Hagunda dubbelt. Trots det räckte det inte, utan Kalmarsund vann med 8-7.

Helsingborg kopplade ett grepp om matchen mot Storvreta med en tvåmålsledning. Trots det arbetade sig Storvreta tillbaka med en reducering och kvittering från Filip Erikssons klubba. Skåningarna hade svar på det i den avslutande perioden efter mål av Linus Nordgren och Max Wahlgren i 5-3-segern.

Jumbon Gävle gästades av Linköping och det skulle visa sig bli ett målkalas. Östgötarna med Oskar Seth i spetsen var i en 6-0-ledning efter en period. Efter 40 minuter var gästerna i en 15-2-ledning och vann matchen med imponerande 18-7.

Höjdpunkter: Helsingborg bortaslog Storvreta

Veckans utropstecken

• Oscar Rohlin har gjort poäng i tretton matcher i följd.
  • Falun är nya serieledare.
  • Helsingborg tog en fin skalp i Uppsala mot Storvreta.
  • Oskar Seth gjorde sju poäng (tre mål och fyra assist) i Linköpings seger.
  • Två poäng skiljer mellan serieelvan Dalen och nästjumbon Hagunda.

Mullsjö - Jönköping 8-3
Mål, Mullsjö: Sebastian Palmqvist 2, Simon Karlsson, Marcus Larsson, Oscar Liberg, Joel Ingesson, Joachim Trandum Terjesen.
Mål, Jönköping: Oscar Rohlin, Hannes Nyström, Melker Hemmingberg.

Pixbo - Växjö 7-4
Mål, Pixbo: Martin Östholm, Marcus Peil, Filip Wramdemark, Anton Fylke, Oskar Weissbach, William Lindh, Linus Nestorsson.
Mål, Växjö: Tommy Bolin, Felix Göthberg, Ludvig Öberg, Linus Pettersson.

Dalen - AIK 5-6
Mål, Dalen: Niclas Brohlin-Ljung 2, Alexander Hedlund, Ketil Kronberg, Felix Forslund.
Mål, AIK: Kim Guilotte 2, Markus Eriksson 2, Liam Åström.

Falun - Thorengruppen 8-6
Mål, Falun: Casper Backby 2, Alexander Galante Carlström, Malte Lundmark, Victor Wettergren, Linus Holmgren, Emil Nilsen, Rasmus Enström.
Mål, Thorengrupppen: Hampus Öhgren 2, Axel Hjälm 2, Jim Johansson, Mattias Ljunggren.

Hagunda - Kalmarsund 7-8
Mål, Hagunda: Markus Åkerfeldt 2, Matyas Bachmaier 2, Isak Bengtsson, Mattias Jansson, Adam Nilbrink.
Mål, Kalmarsund: Anton Nilsson 2, Marcus Johansson 2, Filip Stjernberg, JEsper Lindström, Kim Nilsson, Martin Rönnklint.

Stovreta - Helsingborg 3-5
Mål, Storvreta: Filip Eriksson 2, Andreas Stefansson.
Mål, Helsingborg: Linus Malmström 2, Linus Nordgren, Max Wahlgren, Fredi Petersson.

Gävle - Linköping 7-18
Mål, Gävle: Alexander Rudd, Billy Nilsson, Simon Cederström, Adrian Olsson, Julian Olsson, Robin Johansson, Filip Lindberg.
Mål, Linköping: Oskar Seth 4, Oskar Hovlund 3, Martin Karlsson 2, Matej Jendrisak 2, Kevin Söderling, David Carrington, Emil Lödgberg, Hampus Andersson, Filip Samuelsson, Samuel Dahlberg Demir, Olle Abrahamsson.

Nästa match i SSL Herr spelas den 28 februari.