Idag är det dags för USM-kval för flickor 16!
Publicerad: 2023-12-02
Förening
Idag, lördag 2 december, är det dags för USM-kval för Storvreta IBK i F16 i Storvreta IBK Sporthall.

Sedan tidigare har man kunnat läsa:

Storvreta IBK står som arrangörer för Upplandsgruppen där Vaksala, Hagunda och Sirius är gästande lag.

Storvreta IBK möter Vaksala SK 10:00, IK Sirius FBC 14:00 och tillslut Hagunda IF 19:30.

Det är gratis inträde och matcherna kommer att sändas på Solidsport här.

Du hittar hela spelprogrammet här.

David Söderström, huvudtränare DJ18 elit, berättar mer.

Planeringen för själva arrangemanget och vårt lags logistik under dagen har varit igång i ungefär en månad. Gruppen som arbetar med det har gjort och gör ett fantastiskt jobb för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för laget att ladda mellan matcherna samt för att få till ett proffsigt event på lördag

Två av fyra lag går vidare till regionsslutspelet i Hudiksvall som är sista steget för USM som spelas senare under våren i Växjö. Känslan är att vi har ett bra läge att avancera till Hudik men vi är ödmjuka och har full respekt för samtliga lag i gruppen. Vi mötte Vaksala i Hagundacupen i september och vann då knappt med 3-0. Hagunda har vi stött på i serien DJ Stockholm och det var en tight tillställning där vi vann med uddamålet. Sirius blir också att räkna med så det kommer krävas fokus och beslutsamhet och förmodligen vara en öppen historia inför sista matchen.

Läget i laget är bra och vi har haft ett par riktigt bra veckor med fokus på träningarna och bra prestationer på matcherna. Man märker att laget har utvecklats för varje vecka som gått och fler och fler saker börja sätta sig. I USM spelar vår yngre halva i laget och det märks att de kontinuerligt steppar upp i tempo och fysspel då de är i en miljö med äldre spelare både vad gäller träningar och matcher. Vi fyller också på med ett par spelare från 08-laget som tränat med oss några pass och är med fullt ut denna vecka och gör det riktigt bra.

Vi kommer under USM fortsätta jobba för att vara det lag som driver upp tempot i matcherna och på det sättet äga mycket boll för att få momentuum och mer avslut än motståndarna. I början av säsongen hade vi fokus på försvarsspelet men senaste månaderna har vi lagt mest tid på det offensiva vilket nu börjar synas lite mer och hoppas att vi fortsätter växla upp det på lördag. Lyckas vi med det så får vi hoppas på att det räcker för att gå vidare till regionslutspelet i februari.

/David Söderström, huvudtränare DJ18 elit

Adam Troy