03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher

Sex från Storvreta IBK uttagna till EFT!

6 oktober 2020 10:30

När Euro Floorball Tour drar igång 16-18 oktober i St Gallen i Schweiz finns sex spelare från Storvreta IBK med i svenska herrlandslaget som ska möta både Schweiz och Tjeckien.

Alexander Rudd, Albin Sjögren, Filip Eriksson, Hampus Ahrén, Robin Nilsberth och Tobias Gustafsson har alla sex blivit uttagna till att försvara Sveriges färger i Schweiz.

Du hittar hela truppen på innebandy.se här.

Euro Floorball Tour inleds fredag den 16 oktober med match mot Tjeckien redan 14:00. På lördag är det sen match mot Schweiz 19:00. Söndagen blir sen hektisk då två matcher väntar, dels returmöte mot Tjeckien redan 9:00 sen dags igen mot Schweiz 14:30.

Noterbart också att matcherna spelas 3 x 15 minuter.

I och med Finlands karantänsregler kan varken deras A- eller U19-landslag medverka. Lösningen blev i stället dubbelmöten med Schweiz och Tjeckien.

– Vi hade helst spelat under normala förutsättningar där alla EFT-lag är med. Men vi gör det bästa av situationen och det här nya upplägget känns spännande. Varje landskamp är enormt viktig för oss för att våra bästa spelare ska få möta de andra nationernas bästa spelare, säger Hill i en pressrelease.

VM skulle ha spelats i december i år, men på grund av coronapandemin sköts mästerskapet upp till 3-11 december 2021.

– Stommen som är uttagen är de som hade varit stommen om VM hade avgjorts i år. De fyra matcherna gav möjlighet till ett utökat antal spelare, vilket ger oss chansen att ta med några yngre spelare som har visat framfötterna i Svenska Superligan, säger Hill.

Mikael Hill kommenterar Filip Eriksson:

– Filip har visat under åren i SSL att han har en överväxel i sitt spel, med sin teknik och sina tempoväxlingar. Det ska bli väldigt intressant att se hur han kan leverera på den högsta nivån.

Läs mer på innebandy.se här!

Parallellt med herrarnas matcher spelar också svenska U19-landslaget där Storvreta IBK:s Emil Lindblom finns med.

Du hittar alla matcher för både herr- och U19-landslaget här.

Herrlandslagets trupp till EFT:

Målvakter
Jonathan Edling, FC Helsingborg