Jonna Vuontisvaara klar för Storvreta IBK!

28 mars 2023 08:59
Dam

Det är med väldigt stor glädje vi kan avslöja att Jonna Vuontisvaara valt att skriva på för Storvreta IBK.

− Jonna Vuontisvaara är en väldigt intressant spelare som gör stor nytta för sitt lag inte minst poängmässigt. Hon är absolut en spelare som ger oss förutsättningarna att fortsätta tro på vårt mål om SSL. Trots att hon är ung kommer hon vara en ledande spelare inte minst i att kunna ge vårt lag värdefull erfarenhet från SSL. Vi är naturligtvis mycket glada och stolta över att Vuontisvaara väljer att fortsätta sin innebandykarriär i Storvreta IBK, säger huvudtränare Noél Alm Johansson.

Trots sin unga ålder har Jonna Vuontisvaara, född 2001, hunnit med fyra säsonger i SSL och kommer bli en stor tillgång till Storvreta IBK:s fortsatta satsning mot SSL.

− Jag har valt att komma till Storvreta IBK, dels för deras sätt att jobba. Det är en professionell förening som ligger i framkant jämfört med många andra föreningar i Sverige och världen. Jag tycker att det är dags för Storvretas damlag att ta klivet upp till SSL på riktigt och den resan vill jag vara en del utav. De har förutsättningarna och materialet för att nå dit, berättar Jonna Vuontisvaara och fortsätter.

− Jag trivs otroligt bra i Uppsala och i IFU så det var ingen tvekan på att det är här jag vill tillbringa min tid.

Förutom all rutin från SSL blev hon också uttagen att representera Sverige under U19-VM i just IFU Arena men fick tacka nej på grund av skada. Men sen dess har hon gått från klarhet till klarhet och räknar med att fortsätta utvecklas kommande säsonger.

− Jag har höga förväntningar på säsongen. Både på laget, föreningen och på mig själv. Jag vet att jag kommer kunna utvecklas mycket som spelare även fast jag kliver ner en division. Jag kommer ha utrymme för att kunna utveckla de bitar jag behöver, samt att kunna förbättra det jag redan är bra på.

Det hon är bra på syns inte minst i målprotokollet där det gångna säsongen blev 16 mål och 6 assist på 26 matcher i SSL. Kontraktet är skrivit på två år och siktet är ställt högt precis som för laget.

− Storvreta har ett bra lag, de är unga med många talanger så det sista som behövs är lite erfarenhet och stabilitet. Den pusselbiten tror jag att jag kan hjälpa till att fylla. Jag tycker att vi ska lyckas ta oss till ett SSL-kval och att jag förväntar mig vara en bidragande faktor till att vi når dit. SSL-kval ska vara kravet, SSL ska vara målet, avslutar Jonna Vuontisvaara.