Idag 1 match

Filip Eriksson en av Årets elitidrottsstipendiater!

20 december 2023 08:30

För att bli tilldelad ett elitidrottsstipendiat från Uppsala Kommun måste man vara målinriktade och tillhör eliten inom sin idrott. Det är också viktigt att man är engagerade i sina klubbars barn- och ungdomsverksamhet och är en förebild för barn och unga, en passande beskrivning av Filip Eriksson.

I en pressrelease kan man läsa att stipendiet delas ut till tre personer, en man, en kvinna och en parasportare som får 40 000 kronor var.

– Stipendiaterna är talangfulla ambitiösa Uppsalabor och, som om de får förutsättningar att fortsätta utvecklas kommer att tillhöra den internationella eliten inom sina idrotter. För oss är det viktigt att få bidra till att deras elitidrottssatsningar kan bli möjliga då deras insatser och prestationer motiverar och är en källa till inspiration för väldigt många. Karolin Lundström(V), ordförande i idrott- och fritidsnämnden.

Stipendiet delas ut årligen av idrott- och fritidsnämnden till tre personer, en man, en kvinna och en parasportare som får 40 000 kronor var. Kriterierna är att personerna ska vara framstående inom sin idrott, engagerade i sina klubbars barn- och ungdomsverksamhet och en förebild för barn och unga.

Stipendiaterna engagerar sig i sitt ledarskap och inspirerar i sina klubbars barn- och ungdomsverksamhet och är goda förebilder för alla barn och unga i Uppsala.

Motiveringen för Filip Eriksson som får stipendiet i kategorin ”Manlig idrottare:”

Filip Eriksson har under de senaste åren varit en nyckelspelare i Storvreta IBK och bidragit till flertalet SM-medaljer samt deltagit i Finnkampen, vilket har etablerat honom som en framstående idrottare inom innebandy. Hans insatser har gjort honom synlig som en framträdande idrottare i Uppsala, en stad där sporten är särskilt populär och välbevakad. Filips betydelse har inte bara varit lokal utan sträcker sig till nationell nivå. Hans framträdande roll i Storvreta IBK har inte bara lett laget till ett SM-guld förra året utan även öppnat dörren till en landslagsplats. Trots dessa framgångar är konkurrensen på landslagsnivå intensiv, och för att behålla sin plats och säkra en plats i det svenska laget som ska delta i VM 2024 krävs en ihärdig arbetsinsats.

Filip är inte bara en framstående idrottsman utan också en förebild för barn och unga. Genom sitt engagemang som idrottslärare och sitt deltagande på sociala medier sprider han inte bara inspiration utan betonar också vikten av god sportmanship och ledarskap. Att vara en positiv förebild för unga, både på och utanför planen, är något Filip värderar högt och aktivt strävar efter.