Idag 1 match
Måndag

Albin Sjögren ”Bara att ladda om”

9 november 2022 08:48

Albin Sjögren sammanfattar gruppspelet i VM och blickar mot kommande slutspel.

Sverige inledde VM med storsegrar mot Tyskland, 19-4, och mot Lettland, 11-2. Men i sista gruppspelsmatchen mot Tjeckien blev det oavgjort 3-3. Albin Sjögren berättar om den avslutande gruppspelsmatchen.

− Jo, men det var en tuff match, mycket närkamper och ganska böljande spel stundtals. Vi var ineffektiva i lägena och passade en passning för mycket många gånger. Där måste vi bli bättre.

Hur skulle du annars sammanfatta gruppspelet?
− Första delmålet klart och det var att vinna gruppen. Vi har kunnat gå på mycket folk i alla matcher så det är ett stort plus. Nu är det bara att ladda om och fokusera på slutspelet.

Trots det oavgjorda resultatet så vinner alltså Sverige grupp B. Det innebär kvartsfinal imorgon torsdag där man möter vinnarna mellan fyran i grupp A, Norge, och ettan i grupp D, Danmark. Den matchen spelas nu på morgonen 10:00 och kan ses i IFF Appen.

Vad blir viktigt inför slutspelet?
− Det som blir viktigt är att sätta försvarsspelet ännu bättre och bli mer giriga när vi får avslutslägen, att fler spelare skjuter i första läget, fortsätter Albin Sjögren.

Hur skulle du beskriva atmosfären i Schweiz hittills?
− Den är bra. Det har varit fina publiksiffror på våra matcher även fast det är gruppspel så nu har man höga förväntningar till slutspelet.

Vad kommer ni ha för er fram till kvartsfinalen på torsdag?
− Tisdag har vi ganska lugn dag där vi har mycket fritid, en lätt träning på förmiddagen bara. Onsdag tror jag också det är en del fritid sen börjar vi fokusera och ladda för det som komma skall, avslutar han.

Torsdagens kvartsfinal börjar 18:00 och du ser den på SVT och via IFF Appen.