Våra kaptener i SSL!

5 september 2023 07:15

Dags att presentera våra kaptener på dam- och herrsidan. Dags för herrarnas kaptener som ska leda laget i SSL.

Kaptensgruppen hos herrarna består av Tobias Gustafsson, lagkapten, Fredrik Lindholm, assisterande lagkapten och Otto Weidman, assisterande lagkapten.

Var och en har fått svara på två frågor fokuserade på sin kaptensroll under säsongen.

Tobias Gustafsson berättar

Vad gör dig till en bra kapten?
– Jag försöker att alltid sätta en standard för laget, både på planen och i hur vi bemöter varandra. Jag försöker vara lyhörd på gruppen och ställa krav när det behövs. Det är min bild av det men huruvida det gör mig till en bra kapten eller ej överlämnar jag till mina lagkamrater att svara på.

Vad blir viktigt för dig som kapten under säsongen?
– Det jag har lärt mig under åren är att för att bli en framgångsrik grupp måste alla må bra och känna sig trygga, så det är något jag kommer lägga mycket energi på med tanke på att vi har många nya denna säsong.

Fredrik Lindholm berättar

Vad gör dig till en bra assisterande kapten?
– Jag skulle säga att det som gör mig till en bra assisterande kapten är att jag bidrar med rutin, trygghet, ledarskap och kultur. Jag har haft äran att vara med länge i laget och har under tiden fått uppleva hur spelare behöver bete sig för att laget ska nå framgångar. Vinnarkulturen som vi har är inte något man får, utan det förtjänar man. Det är något som byggs upp över tid och inte på en dag. Så jag tror att det är just dessa saker som jag har fått erfara genom åren som gör mig till en bra assisterande kapten.

Vad blir viktigt för dig som assisterande kapten under säsongen?
– Det är klart det finns flera viktiga saker som jag behöver göra för att laget ska prestera och må bra. Men i slutändan vilar framgången på att hela laget bidrar med det som var och en besitter. Mitt bidrag blir då bland annat att skapa trygghet och ha ett tydligt ledarskap hela vägen till guldet.

Otto Weidman berättar.

Vad gör dig till en bra assisterande kapten?
– Det får du nästan fråga laget om. Jag försöker bara vara mig själv i alla lägen utanför och på planen, jag tror också att jag är väldigt ärlig som person vilket är uppskattat. Mitt mål är att gruppen ska må bra så vi kan prestera på planen, och jag försöker bidra till det varje dag som vi ses. På planen försöker jag visa vägen, men det är många som gör i Storvreta.

Vad blir viktigt för dig som assisterande kapten under säsongen?
– Som jag var inne på så har man förmånen att spela med väldigt drivna idrottare i Storvreta, där alla vill visa vägen. De dagar då drivet är lite sämre kan jag förhoppningsvis komplettera Tobbe och Fredrik och påminna laget om vad som krävs. Man kan inte tro att Tobbe eller Fredrik kan ha dåliga dagar eftersom de är fantastiska spelare men ännu bättre människor. De få dagar som de inte är på topp kan jag hjälpa de att stå längst fram i ledet.