Selma Frykholm ”Behöver vinna resten av matcherna”

20 februari 2024 06:45
Dam

Selma Frykholm berättar om segern mot Falun, förutsättningarna inför fortsättningen av säsongen och inledningen av Storvreta IBK Skills Camp som hon är med och organiserar.

Stabil seger över Falun U, berätta lite.
– Det har varit krävande mentalt senaste tiden med många tuffa seriematcher utan tre poäng. Falun U lyckades ändå knipa en poäng av oss förra matchen så att vi nu lyckas vinna så pass övertygande var skönt! Vi stänger ner fem boxplay och tar hem säsongens första hållna nolla tack vare en stark laginsats, kryddat med en del vassa räddningar från Alice!

Skönt att stänka dit två kassar?
– Ja verkligen, det hör inte till vanligheterna längre. De hade en mycket duktig målvakt som vi hade svårt att få hål på men med Skills Camp som väntade dagen därpå så kände jag att det var dags att stänka in ett par bollar.

Hur känns lagets form inför slutspurten?
– Tidigare har vi förlitat oss stort på vår fantastiska förstaformation men senaste tiden har allt fler börjat bidra till poängproduktionen och hittat vägar till att vinna matcher. Laget känns fokuserat och taggade på de viktiga matcherna som väntar.

Ni är på kvalplats och en poäng till godo på AIK, hur går tankarna inför fortsättningen?
– Det är egentligen väldigt enkelt, vi behöver vinna resten av matcherna i grundserien. Vi kommer få slita för det och det kommer matchas fullt ut men vi har ett tydligt mål framför oss så det är inga konstigheter, fortsätter Selma Frykholm.

Just AIK väntar borta härnäst, tankar?
– Kul att komma tillbaka till Solnahallen, därifrån har vi goda känslor från förra säsongen när det kastades klubbor och var en hel del sura miner från de svartgula efter slutsignal. Skämt åsido är det en toppmatch som väntar där mycket står på spel så det är bara seger som gäller!

Hur går det på Storvreta IBK Skills Camp som du är en av de ansvarige för?
– Det har varit en fantastiskt första dag på lägret! Spelarna är otroligt lyhörda och suger åt sig allt de kan lära från tränarna och A-lagsspelarna på plats, både under videogenomgångarna och under träningarna. För första gången har vi ett helt gäng tjejer anmälda till lägret vilket såklart är otroligt glädjande. Holger, Lina, Nisse och Lina har gjort ett grymt jobb med att låta spelarna fortsätta utmana sig själva och fortsätta utvecklas. Gymmet luktar svett efter Fesi och Ogges gympass där deltagarna också blivit noggrant coachade i både de mentala och tekniska detaljerna bakom varje övning. Att Tobbe, Måns och Otto är stjärnor på planen vet många om, men de är också superproffs i hur de lär ut och delar med sig av sin innebandy till de unga spelarna. En fullspäckad första dag helt enkelt och vi är riktigt laddade för resten av lägret.

För de som missar i år kommer det vara fler Storvreta IBK Skills Camp?
– Självklart! Vi vill fortsätta ge unga spelare en möjlighet att gå på läger och spela mera innebandy för att bli en bättre innebandyspelare. Glädjen när en spelare lyckas med något nytt smittar av sig direkt och är den bästa motivationen för att fortsätta hålla på med sånt här. Vare sig det är på läger under ett Skills Camp eller Summercamp, eller under Storvretacupen, så ska barn och ungdomar få spela innebandy och ha kul, avslutar hon.

Nu på lördag väntar alltså toppmatchen mot AIK borta i Solnahallen med start 12:00 och sen väntar hemmamatch söndag 3 mars när vi tar emot Nacka IBK.