Alla är välkomna till oss i Red Eagles!

16 mars 2023 08:59

Storvreta IBK:s supporterklubb Red Eagles fyller 10 år denna säsong och inför fredagens kvartsfinal i IFU Arena berättar klackledare Pontus Wirdby mer om supporterklubben som står upp i vått och torrt och älskar Storvreta IBK.

Vad är Red Eagles?
− Red Eagles är Storvretas supportergrupp som funnits i 10 år just denna säsong. Supportergruppen grundades i namnet Eaglarna men som nu sedan ett par år tillbaka heter Storvreta Red Eagles. Vi står ståplatsläktaren i IFU Arena. Under matcherna står vi och sjunger, hejar och trummar under varje hemmamatch samt några enstaka bortamatcher. Vi står alltid upp för laget både i vått och torrt.

Vilka minnen har du från tiden med Red Eagles?
− Oj det är många minen som dyker upp när jag tänker på min tid i Red Eagles. Såsom olika bortaresor med supporterbuss som vi åkt på. Ett exempel på det är bortaresan till Falun där vi avgör semifinalserien 2016. Den resan var magiskt just att avgöra på Faluns hemmaplan. Hela bussresan både dit, matchen och hemresan minns man fortfarande så väl som om det var förra året. En annan resa är när vi säkrar SM-final platsen mot Mullsjö på bortaplan. Ett annat minne som dyker upp är under mina första år i klacken. Då vi spelade i fina Fyrishov. Kommer ihåg vilket tryck det blev från oss i publiken exempel när Mika Kohonen, Hannes Öhman, Henke Stenberg eller de andra spelarna gjorde mål. Den tiden saknar man faktiskt, konstaterar Pontus Wirdby.

Hur känns det när spelarna pratar om hur mycket Red Eagles betyder?
− Naturligtvis så känns det jätteroligt att höra när spelarna nämner oss. Vi är ju på matcherna dels för att vi älskar Storvreta sen är det för att vi vill lyfta laget när vi både leder och när de ligger under i matcherna. Och då tycker vi att det är kul att det uppskattas att vi är på matcherna.

Hur gör man om man vill gå med i Red Eagles?
− Vi har inget medlemskap eller dylikt som kostar. Det enda man behöver göra är att fixa en biljett, vi har säsongskort på ståplatsläktaren också, hör av dig någon av oss i klacken under någon match så kan vi berätta mer. Sedan kommer du till oss under matcherna för att hjälpa oss att sjunga och heja fram Storvreta till framtida segrar. Vi vill bli fler för att fixa bättre läktarkultur som laget förtjänar. Alla från barn till vuxna är välkomna till oss i Red Eagles! Fortsätter han.

Varför ska man gå med i Red Eagles?
− Genom att sjunga och heja fram vårt lag så blir vi som en sjätte utespelare. I klacken så kör vi alltid på då vi aldrig ger upp och med det så kan man skapa energi hos spelarna. Att känna att man har gjort allt för laget och att det kan ha hjälpt till i en seger är en härlig känsla. Dessutom så har vi väldigt roligt tillsammans.

Kan man gå med i Red Eagles för enskilds matcher med?
− Ja, absolut! Det är bara att komma till oss när du vill. När man väl är där så är vi i klacken tacksamma! Så man är mer än välkommen att ansluta till oss! Har ni några som helst frågor om klacken exempel om ni vill ansluta till klacken så kan ni höra av er på våra sociala medier. Vi har både Facebook och Instagram! Avslutar Pontus Wirdby.

Säkra dina biljetter till fredagens kvartsfinal här och ta dig gärna till ståläktaren, bli en del av Red Eagles och sjung Storvreta IBK till seger!

Du hittar Red Eagles på Facebook här och på Instagram här.