Idag 1 match

Maryan Hrabovyk från Ukraina tränar med SSL-laget

16 juni 2021 08:00

Tack vare Storvreta IBK:s starka band till ukrainska innebandyförbundet har nu ukrainska landslagsspelaren Maryan Hrabovyk fått möjlighet att träna med Storvreta IBK:s SSL-lag hela denna vecka.

− Riktigt kul att kunna ge denna möjlighet till Maryan, skall bli spännande att se hur han står sig på denna nivå. Tycker att det är viktigt att vi som förening hjälper till att utveckla sporten och sprida våra kunskaper till Ukraina. Vår förhoppning är att det inte det sista utbytet med Ukraina och heller inte med Maryan, säger vice ordförande Henrik Edadahl som står bakom upplägget.

Maryan Hrabovyk anlände till Uppsala i början på veckan och han har redan hunnit vara med på några fyspass.

− Alltid väldigt kul att träffa personer som brinner så och är passionerade på det sätt som Maryan är för sin innebandy. Man märker att ha suger åt sig varenda detalj och feedback han får under veckan. Hoppas detta kan ge honom extra energi och driv för att fortsätta att utveckla innebandyn i hans hemland och del av Europa, konstaterar tränare Oscar Lundin. Maryan Hrabovyk var med på Storvretacupen redan 2013 och har deltagit som både spelare och domare i cupen. Som spelare är han med i ukrainska herrlandslaget och deras mest framstående spelare.

− Första gången jag besökte Storvretacupen var 2013 och jag förälskade mig i svensk innebandy. Jag har haft en dröm om att få träna och spela här men det har verkat vara en omöjlig, närmast komisk, dröm för en spelare från Ukraina att nå den högst nivån i världen – SSL. Men jag har fortsatt jobba hårt och hittat vägar att ta den här chansen, berättar Maryan Hrabovyk och fortsätter.

− För att bli stark måste du lära dig från de starkaste, du måste vara i en bra miljö. Detta är en dröm som blivit en möjlighet och är en stor utmaning för mig.

Maryan Hrabovyk spelar till vardags i FLC Lemberg i Ukraina och är en av IFF:s sociala medieambassadörer. Under veckan kommer han vara med på flera innebandy- och fyspass.

− Jag tror veckan kommer att vara tuff och värdefull för mig. På sju dagar här kan jag lära mig mer än på ett år i Ukraina. Jag har precis återhämtat mig från en allvarlig skada men hoppas kunna göra mitt bästa denna vecka. Jag känner mig ärad att få den här chansen, avslutar Maryan Hrabovyk.