Idag 1 match

Fyra från Storvreta IBK uttagna till Finnkampen!

15 augusti 2023 10:13

Filip Eriksson, Gabriel Kohonen, Måns Parsjö och Tobias Gustafsson är alla fyra uttagna till Sveriges landslag som ska spela Finnkampen den 1-2 september i Finland.

I en pressrelease nu på morgonen kan vi läsa:

För förbundskaptenerna Thomas Brottman och Niklas Nordén är det ny situation som inleds med höstens dubbelmöten mot Finland.

– Det är mitt och Niklas första mellanår sen vi kom in som förbundskaptener. Vi har bara två samlingar innan nyår och samtidigt är det startskottet för hemma-VM i Malmö, poängterar Brottman och fortsätter:

– Därmed blir det ett viktigt läger där vi börjar med att sätta den mentala målsättningen och arbetet med spelsättet. Vi vill fortsätta se engagerade och drivande spelare. I den uttagna truppen är det många bekanta namn från de senaste åren men det finns två spelare som nu får chansen att göra debut, Leo Torell-Hagström, Linköping IBK, och Gabriel Kohonen, Storvreta IBK.

– "Gabbe" står för något nytt som är på g in herrlandslaget. Han har spetskompetenser och det är många med honom som står och väntar på sin chans där bakom. Det ska bli riktigt kul att se honom i den här miljön och även den generationens spelare i framtiden.

– Leo var med under majlägret här i vår och är en målvakt vi gillar. Det ska bli intressant att se honom under lägret. Vi vill bredda konkurrensen på målvaktssidan ännu mer och nu känns det som att vi har fyra riktigt bra och fina målvakter som konkurrerar.

Förutom den egna truppen ser även förbundskaptenerna fram emot att möta grannarna i öst.

– Dels ska det bli intressant att se motståndet. Det är på något sätt det nya Finland med ny förbundskapten och allt vad det innebär. Truppen

Målvakter:
Måns Parsjö, Storvreta IBK