Därför ska du spela i Storvreta IBK Herrjuniorer!

31 maj 2023 19:18
Storvreta IBK Juniorakademi

I Storvreta IBK finns det alltid möjlighet till utveckling inom våra lag. Vi har dedikerade tränare som har tydliga mål om hur vi vill utveckla våra spelare enligt principerna i Project Eagle.

Vi tränar upp till 4 gånger per vecka + individuella träningar
Vi har lag för spelare oavsett ambition
Vi har professionella tränare i Juniorelit-lagen
Vi har avancerad nivå av gympass och fysisk utveckling
Vi har ett eget gym i IFU Arena Vi övervakar spelarnas träningsbelastning med XPS NetWork
Vi har våra egna spelprinciper och sätt att coacha definierade i Project Eagle
Vi hjälper våra spelare att utvecklas individuellt och förstå deras styrkor och svagheter
Vi arbetar med videoanalys (XPS Network)
Vi är anslutna till fysioterapeuter för att säkerställa bästa möjliga vård för våra spelare

NY UTVECKLINGSSTRUKTUR

Inför säsongen 2023/24 har vi i Storvreta IBK gjort förändringar i vår utvecklingsstruktur på pojksidan.

− Vår långsiktiga målsättning är att behålla vårt JAS-lag topp 10 i Sverige. För att göra det måste vi se till att vi producerar tillräckligt många spelare som är redo att tävla på högsta nivå. Vi vill också ge alla våra spelare möjlighet till så många träningstillfällen som möjligt. Vi ska inte sätta några gränser för spelarnas utveckling som individ, berättar tränare Jan Volák.

Vi har beslutat att skapa en ny Junior Elit-avdelning. Den består av HJ18 (spelar i JAS och H2) och HJ17-laget (spelar i olika juniorserier och även i H6). Målen för elitlagen är att följa upp och ta vara på våra spelare från ungdomslagen, lära dem hur man tävlar och förstår komplexiteten i idrottsutveckling och även förbereda spelarna för att fortsätta sin resa inom Storvreta IBKs tävlingsmiljöer. Vårt långsiktiga mål är att ha ett herrlag i division 1 (och ett i division 3) så att vi kan skapa en miljö där våra spelare kan ta de sista stegen för att förbereda sig för att tävla på högsta nivå.

Samtidigt etablerar vi ett tredje HJ lag. HJU (utveckling) som vid sidan av HJ elitlagen ska fånga in spelare oavsett ambition och kompetensnivå. Detta lag kommer inte träna lika många gånger per vecka för att möjliggöra att fortsätta med andra aktiviteter.

Vi garanterar träning minst 4 dagar per vecka för elitlagen, tre hallpass och två gympass. Med hjälp av XPS NetWork lämnar spelarna dagliga data om deras fysiska status (hur de känner sig i kroppen, sömn mm). Detta gör att vi kan hjälpa spelarna att anpassa träningsbelastningen till den dagliga fysiska statusen.

Kontakt info:

Mats Karlenius