Idag 1 match

Fredrik Norén ”Bygga en smidig och stark kropp”

18 maj 2021 11:00

På onsdag är det dags för SSL-lagets försäsong att börja. Fredrik Norén från Atletfirman, som sköter lagets fysträning, berättar mer.

− Vi inleder med en övergångsfas med syfte att återställa kroppens funktion efter en lång tävlingssäsong och några välbehövliga viloveckor. Rörlighet, stabilitet, grundstyrka, teknik och kondition. Därifrån trappar vi upp intensiteten successivt och individualiserar träningen, avslöjar han.

Vilka är några av testerna du brukar nyttja?
− Vi har ett testbatteri som mäter olika fysiska delkapaciteter. Sprint 10 meter, Broadjump, Beeptest och Frivändning är några bra exempel.

Var kommer fokus ligga i inledningen?
− Utifrån spelarens egna önskemål, skadehistorik, tränarnas åsikter och testresultaten skapas individuella träningsprogram.

Har du några tävlingsmoment med när du kör och varför?
− Det förekommer tävlingsmoment i fysträningen som bland annat bygger på man-man utmaningar och stafettformer. Inte lika mycket senaste året dock med tanke på smittorisk vid närkontakt. Då och då kör vi olika Supermantävlingar för att bryta av den vanliga rutinen med annat jobbigt men kul. Tävlingsmomentet höjer motivationen, skapar känslor och intensiteten ökar i övningen. Spelarna är vana att tävla, älskar att vinna och hatar att förlora. Ett bra incitament för att höja träningsfokus och intensitet.

Vad tycker du är bland det viktigaste för en innebandyspelare under försäsongen?
− Jag tycker det viktigaste är att förebygga skador genom att bygga en smidig och stark kropp som håller hela säsongen och slipper problem efter karriären. Mina uppvärmningar är inte två varv runt planen-jag lovar! Därefter kommer den fysiska prestationsutvecklingen som naturligtvis också är viktig och individanpassad, avslutar Fredrik Norén.