03 Mar 2 matcher

Blytung trepoängare för Pixbo Wallenstams herrar

27 december 2021 23:00
SSL HERR

Tungviktsmöte i nya Wallenstam Arena under måndagskvällen när Pixbo Wallenstam tog emot Storvreta från Uppsala. Sedan länge två topplag i Sveriges högsta innebandyliga SSL.

SSL HERR

Pixbo Wallenstam IBK vs Storvreta IBK: 6-4 (2-2, 2-2, 2-0)

...

Pixbo Wallenstams herrar fick en smakstart på matchen då Felix Lanver satte 1-0 efter 20 sekunder. Storvreta replikerade omgående och tog även ledningen på straff innan Gustav Fritzell kvitterade till 2-2 strax före paus.

Om hemmalaget fick den bästa starten på första perioden så fick gästerna detsamma i början av andra när 2-3 kommer med bara minuten spelad. Uppsalalaget gjorde även 2-4 på kort tid. Pixbo Wallenstam kämpade och slet och skapade många lägen framåt, utdelningen kom då man avslutade perioden bäst med två snabba kassar och gjorde matchen helt jämn inför avslutningen, så långt hade lagkapten Gustav Fritzell blivit tvåmålsskytt.

Även Martin Östholm blev tvåmålsskytt när hemmalaget utnyttjade ett power play i början av tredje. Felix Lanver ville inte vara sämre och i mitten av perioden trollade han in bollen bakom Storvretas målvakt. Storspelande Jon Hedlund var en av nyckelspelarna denna afton och han jublade ikap med lagkamratrna när slutsignalen ljöd, Pixboseger slutligen med 6-4 över Storvreta IBK.

Matchens lirare blev Oskar Weissbach och priset delades ut av Innebandykungens ägare Christian Winkler.

Pixbo Wallenstams tränare, Thomas H Andersson, om dagens viktiga seger:

”Imponerande av killarna att spela så fin innebandy trots det lite kniviga läget i tabellen. Tycker att vi är bättre matchen igenom och avgörandet kom egentligen väl sent. Sen vet ju vi att matcher aldrig är slut på den här nivån och speciellt idag när vi möter en av världens bästa femmor. Stolt över hela laget och att vi inte ens behövde gå ner på folk.”

Nästa match för Pixbo Wallenstams herrar är Hagunda borta, 30 december klockan 19.00 i IFU Arena.