06 Jan 1 match

Fyra heta matcher - och Mullsjö vann rivalmötet

19 november 2020 21:20
SSL Herr

Mullsjö vann det heta rivalmötet mot Jönköping - och i övrigt under torsdagen så blev det också segrar för Dalen, Sirius och Storvreta.

Se highlights från alla matcher på SSL Play!

Mullsjö AIS - Jönköpings IK 5-4 (1-2, 3-1, 1-1)

Mål Mullsjö: Joel Ingesson 2, Jan Zaugg, Daniel Gidske, Sebastian Palmqvist

Mål Jönköping: Emil Nilsen 2, Joel Nyström, Filip Björk

Rubrikerna

– Hett rivalmöte och till slut kunde Mullsjö vinna med 5-4 mot Jönköping på hemmaplan. JIK tog ledningen med 2-0 i den första perioden, men Mullsjö vände på tillställningen i mittperioden och gick upp i ett 4-2-övertag som man sedan inte släppte ifrån sig. JIK reducerade till 4-5 med nio och en halv minut kvar, men fick aldrig in någon kvittering.

– Joel Ingesson är i måltagen. 24-åringen sköt två mål mot JIK, viktiga 2-2 och 3-2 i upptakten av den andra perioden, och har gjort sex mål i de fyra senaste matcherna.

– Kim Ganevik noterade tre assist och har gjort poäng i samtliga omgångar i höst.

– Formstarka Mullsjö plockade fjärde raka trepoängaren och tack vare tre nya pinnar så avancerade västgötarna till tredjeplatsen i tabellen (då har man dessutom spelat en match mindre än fyran Pixbo och femman Dalen som är en pinne efter).

– Formen svajar mer i Jönköping som bara har en seger på de sju senaste matcherna. Laget är tia i tabellen.

IBK Dalen - Fagerhult Habo IB 12-8 (5-6, 4-2, 3-0)

Mål Dalen: Viktor Nystedt 2, Alexander Hedlund, Wilhelm Vihtari Hansson, Erik Nilsson, Ludwig Svensson, Anton Åkerlund, Christoffer Andersson, Johan Larsson, Niclas Brohlin-Ljung, Sebastian Degeryd, Rasmus Andersson

Mål Fagerhult: Tim Andersson Carlsson 3, Jesper Ekström 3, Simon Hedin 2

Rubrikerna

– Dalen slog tillbaka Fagerhult med 12-8 på hemmaplan. Det var en svängig match. Fagehult var i förarsätet flera gånger och ledde bland annat med 2-0, 7-5 och 8-7, men under andra halvan av matchen var det Dalen för hela slanten. Umeå-gänget vann de sista 30 minuterna med 5-0, vilket räckte till seger.

– Som vanligt när Dalen spelar så är skyttet utspritt. Laget hade hela elva olika målskyttar mot Fagerhult. Poängbäst var Viktor Nystedt (två mål, två assist) och Christoffer Andersson (ett mål, tre assist). Andersson och Anton Åkerlund har gjort poäng i alla matcher i höst, och Åkerlund har gjort mål i sex raka matcher.

– Fagerhult hade hela fyra spelare som gjorde tre poäng: Jesper Ekström (tre mål), Tim Andersson Carlsson (tre mål), Simon Hedin (två mål, en assist) och Theo Eriksson (tre assist).

– Dalen vann skotten med 36-29.

– Dalen plockade säsongens första hemmavinst efter att ha förlorat de tre första hemmamatcherna i höst. Laget är femma i tabellen.

– Fagerhult åkte på fjärde raka nederlaget och är tolva i tabellen.

FC Helsingborg - Storvreta IBK 5-8 (1-5, 2-2, 2-1)

Mål Helsingborg: Jonathan Nilsson 2, Linus Nordgren 2, Linus Malmström

Mål Storvreta: Tobias Gustafsson 2, Niklas Winroth, Jimmie Pettersson, Simon Götz, Fredrik Lindholm, Albin Sjögren, Mattias Samuelsson

Rubrikerna

– Storvreta slog tillbaka Helsingborg med 8-5 på bortaplan. Uppsala-laget satte tonen i matchen direkt. Niklas Winroth sköt 1-0 efter 29 sekunder, och Storvreta ledde med 5-1 efter den första perioden. Det var jämnare under resten av matchen, men det inledande försprånget bäddade för segern för Storvreta.

– Albin Sjögren sopade in en boll för Storvreta och forwarden har därmed gjort mål i sju raka matcher.

– Hampus Ahren och Filip Eriksson var poängbäst i Storvreta. Talangerna noterade tre assist vardera.

– Storvreta vann skotten med 30-20.

– Storvreta tog tredje raka segern och har spelat in 22 av 24 möjliga poäng under hösten (enda poängtappet kom borta mot Linköping där det blev en övertidsförlust). Laget är tvåa i tabellen, en pinne efter ettan Kalmarsund.

– Helsingborg åkte på tredje raka hemmaförlusten. Skåningarna är åtta i sammandraget.

Sirius Innebandy - Team Thorengruppen 5-4 (0-3, 3-1, 2-0)

Mål Sirius: Kevin Söderling 2, Axel Solander, Isak Forsberg, Henrik Malmgren

Mål Thorengruppen: Måns Höglund, Marcus Berglund, Matteus Gavatin, Hampus Högren

Rubrikerna

– Sirius vann den viktiga matchen mot Thorengruppen med 5-4, och segern kom efter en mäktig vändning. Thorengruppen gled ifrån till en 4-0-ledning efter halva matchen. Sedan vaknade Sirius. Uppsala-laget satte tre reduceringsbollar i mittperioden, och i den tredje perioden så kvitterade Isak Forsberg innan Henrik Malmgren kunde dunka in matchvinnande 5-4.

– 17-årige Isak Forsberg sköt det viktiga 4-4-målet för Sirius. Talangens andra mål i sin andra SSL-match.

– Sirius bröt därmed en tre matcher lång förlustsvit, och tog höstens blott andra vinst. I och med segern så avancerade laget från tolfte till elfte plats i tabellen.

– Thorengruppen har ännu inte vunnit under säsongen och åkte på åttonde raka nederlaget. På de åtta matcherna har nykomlingen spelat in två poäng. Laget ligger näst sist i tabellen.