06 Jan 1 match

Storvreta körde över Falun - och är ny serieledare

27 januari 2018 17:20
SSL Herr

Falun och Storvreta skulle göra upp om tre viktiga poäng under lördagen. Och efter en målrik mittenperiod där hemmalaget körde över gästerna stod det klart att Storvreta är ny serieledare i SSL.

Storvreta - Falun 8-3 (2-2,5-1,1-0)

Mål Storvreta: Albin Sjögren 3, Michael Jansson, Emil Helmrich, Henrik Stenberg, Jimmie Pettersson, Niklas Winroth

Mål Falun: Omar Aldeeb, Malte Lundmark, Simon Cederström

Gästande Falun åkte till Uppsala för att försvara serieledningen mot tabelltvåan Storvreta. Matchen började som väntat och det var jämnt - till en början. Efter den första perioden stod det nämligen 2-2 och det såg ut att bli en riktig rysare.

Men i mittperioden var det hemmalaget som tog kommandot och hade skaffat sig en 4-2-ledning efter drygt fyra minuter in i perioden. Alexander Galante Carlström åkte kort därefter ut två minuter för slag och hemmalaget skulle få spela numerärt överläge. Men då var det gästerna som var hetare och i numerärt underläge gjorde Simon Cederström Faluns tredje mål för eftermiddagen och det var fortsatt jämnt. Gästernas mål i boxplay fick hemmalaget att skärpa till sig och Storvreta gjorde tre mål till innan den andra perioden var slut. Albin Sjögren fullbordade sitt hattrick och det stod 7-3 till Storvreta med en period kvar att spela.

Hemmalaget kunde sedan spela på sin ledning och när Victor Andersson åkt ut två minuter för protest mot domslut kunde Niklas Winroth sätta den berömda spiken i kistan. I och med dagens tre poäng är nu Storvreta ny serieledare och har sex raka vinster.