03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher

Johanna Kauppinen “Får göra det bästa av situationen”

6 januari 2021 09:00
Dam

Johanna Kauppinen ger oss sin sammanfattning av läget och vad som blir viktigt vid omstarten av serien, när den nu blir, för Storvreta IBK:s Allsvenskalag.

Hur skulle du sammanfatta säsongen som varit innan avbrottet?
− Det har varit en annorlunda start på denna säsong. Utöver det skulle jag sammanfatta det hela som väldigt rolig. Full pott in på kontot och ett sammansvetsat gäng som alltid jobbar för att bli bättre. Vi har haft toppar och dalar i matcherna, men ändå gått segrande därifrån. Vi är inte där vi vill vara än, men vi har något bra på gång och vi kommer att bli ännu bättre.

Hur tycker nysatsningen på damsidan gått i stort?
− Jag tycker den har gått bra. Fina nyförvärv och en bra stab runt omkring oss vilket är väldigt kul!

Hur tycker du det gått för egen del?
− Jag tycker det är svårt att dra en slutsats efter bara fem matcher. Men jag känner att den första tiden är godkänd, jag kan mer och det kommer jag visa när säsongen drar igång igen, fortsätter hon.

Vilka bitar fokuserar du på under fysträningen?
− Jag tränar utifrån schemat som vi har fått från vår fystränare Richard där fokus ligger på att bibehålla löpningen/konditionen. Det har varit en mix av olika intervaller. Utöver det, ligger fokus även på styrkan. Jag har fokuserat på alla dessa delar för att behålla matchformen tills det är dags igen.

Hur är det att träna utan spikad omstart?
− Till en början kändes det helt okej, men med tiden har det blivit tuffare. Det känns som att vi har gått in i en andra försäsong. Jag vet att vi alla mer än gärna hade velat träna ihop. Man tränar för det roliga, att spela matcher. Men jag har all respekt för restriktionerna och att läget är som det är. Vi får göra det bästa av situationen och ge oss själva de bästa förutsättningarna för att komma tillbaka starkare och mer taggade än någonsin.

Vad blir viktigt att tänka på inför omstarten?
− Att vi dyker in i samma fokus som vi hade innan direkt när vi kliver på banan igen, avslutar Johanna Kauppinen.

Här kan du läsa mer om kommande beslut kring Allsvenskan Östra, beslut väntas senast 7 januari.