03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher
Idag 1 match

Andreas Harnesk “Första matchen kommer vara stentuff!”

6 april 2019 08:43

I samband med träningen igår tog vi pulsen på tränare Andreas Harnesk inför måndagens semifinal mot IBK Dalen i IFU Arena.

Första slutspelet med Storvreta, tankar?
− Det är kul! Jag trivs jättebra med dig och hela gänget här och laget och alla människor runt omkring så det är skitbra, säger Andreas Harnesk.

Det blev Dalen i semifinal, vilka tankar får du?
− Kul! De är ju kända för att vara det defensivt stabilaste laget i ligan. De har jäkligt bra målis, jäkligt bra försvarsspel är grymma på att spelvända. Så vi måste vara smarta i vårt anfallsspel.

Vilka taktiska bitar kommer ni fokusera på?
− Vi har massor vi kommer fokusera på faktiskt. Vi kommer prata om väldigt mycket vanligt förekommande situationer. Starten av matcherna kommer vara viktiga, att vi spelar smart där, att vi tvingar de jobba mycket och tar bort omställningar. De är väldigt bra på att ta ledningen och backa hem och kontra men lite sämre om vi tar ledningen till exempel.

Vilka spelare förväntar du dig ska kliva fram under semifinalserien?
− Det är skönt. Vi har jättemånga som kan kliva fram. Albin kan börja hänga några kassar till och Robin kan hänga några, Jimmie Pettersson kan hänga några fler, Sundstedt kan säkert få in ännu fler. Nu nämner jag massa rightare men alla har kämpat jäkligt bra och spelat bra försvarsspel. Vi som lag har spelat bra men individuellt tror jag att många har lite till i sig och det blir skitkul när folk får ut det, säger Andreas Harnesk.

Vad tror du vi ska förvänta oss för matchbild på måndag?
− Jag tror vi kommer ha väldigt mycket bollinnehav och kommer försöka bestämma hur man ska spela matchen och spela väldigt offensivt. Jag tror Dalen försöker kontra lite mer.

Vad tror du krävs för att få med dig första segern?
− Jag tror första matchen kommer vara stentuff! Det gäller att vi kommer upp i tempo och det gäller att vi är vakna från start. Det vore skönt om vi får in några bollar. Nu ska vi förbereda oss jättebra på både försvarsspel och anfallsspel så vi ska vara redo på måndag.

Slutspelskägg på gång, blir det rejält till finalen?
− Nej, det blir nog inte det. Det är mer att jag sitter och jobbar så mycket så jag glömmer att raka mig, säger Andreas Harnesk.

Dags för första semifinalen nu på måndag 19:00. Säkra dina biljetter här!

Missa inte att Sportbaren i IFU Arena öppnar 90 minuter innan start med fina erbjudande på Arenaburgare och mer.