Simon Götz borta resten av säsongen

18 februari 2021 13:00

Under matchen mot Mullsjö förra veckan föll Simon Götz med knät mot golvet. Efter en närmare undersökning har det visat sig att det orsakade en korsbandsskada och han missar nu resten av säsongen.

− Tråkigt för Simon med skadan nu när allt skall avgöras. Just nu känns det tryggt med den truppen vi har och vi kommer inte behöva leta efter någon ersättare utan det skall lösa sig med befintlig trupp. Vi har fler som känns trygga i den positionen. Nu måste rehaben få ta sin tid och Simon bli återställd, konstaterar sportsligt ansvarige Henrik Ededahl.

Tränare Oscar Lundin kommenterar läget.
− Ett väldigt tråkigt besked för laget och Simon. Han har jobbat stenhårt hela säsongen för att utveckla sitt spel och för att hjälpa laget att vinna matcher. Nu missar han den roligaste delen... Nu skall vi se till att han får bästa möjliga förutsättningar för sin rehabilitering.

Simon Götz berättar mer om den oturliga skadan som kom till under hemmamatchen mot Mullsjö den 10 februari.
− Jag snubblar på en motståndare i matchen mot Mullsjö och faller med knät mot backen. Inget märkvärdigt med situationen egentligen men den tar väldigt olyckligt och bakre korsbandet har blivit skadat. Jag kunde inte för mitt liv drömma om att det skulle vara så allvarligt.

Vilka tankar fick du?
− Först och främst blev jag chockad över beskedet. Man har ju sett situationer när andra skadat korsband och när de ligger och vrider sig i smärtor. Jag upplevde det inte på det sättet och har väl hela tiden tänkt att det varit som en mindre smäll mot knät som sedan går över. Men nu är det som det är och man har börjat förlika sig med situationen. Nu ska jag göra allt för att komma tillbaka starkare än någonsin.

Hur ser prognosen ut?
− Prognosen ser väl okej ut och har en förhoppning att bli helt hundra procent återställd. Har fortfarande dålig koll på tidsaspekten men det blir en lång period innan jag är tillbaka på banan igen, det är vad jag vet nu, fortsätter Simon Götz.

Känns som du gick mot kanske din bästa säsong i Storvreta IBK och kanske till och med i stort?
− Både för mig och för laget har det känts väldigt bra denna säsong så det är såklart otroligt tråkigt inte kunna fullfölja den. Om något har jag känt mig mer stabil och utvecklats på många plan vilket gjort att jag även känt mig mer trygg i mitt spel, det har nog varit den stora skillnaden.

Hur ser planen för rehab ut?
− Först blir det 12 veckor med ortos med förhoppning om att skadan på korsbandet kan läka. I de bästa av fall ser de bra ut efter den perioden och då blir de rehab för att stärka knät. I värsta av fall krävs en operation efter dom 12 veckorna om det inte läker som vi hoppas på.

Lär bli en riktigt taggad och fokuserad Simon Götz nästa säsong?
− Absolut! Saknar redan att stå på banan. Den känslan kommer växa ytterligare med tiden men jag ska tillbaka. Den saken är säker, avslutar Simon Götz.