03 Mar 2 matcher

#GUTS

11 november 2019 11:00
Förening

Senaste tiden är det flera som märkt och undrat om hashtagen #GUTS som kan ses på våra nya matchtröjor och på sargen i IFU Arena. Nu är det dags att berätta mer om vad som gömmer sig bakom hashtagen, Storvretas värdegrund.

− De fyra värdeorden Glädje, Utveckling, Trivsel och Samhörighet som tillsammans sammanfattas kärnfullt i GUTS speglar på ett kortfattat och enkelt sätt vad vår förening vill stå upp för i vår dagliga verksamhet. Detta gäller i samband med träningar, matcher och i allt arbete i föreningen lokalt, nationellt och globalt, berättar ordförande Ingemar Lundqvist.

Storvreta har ambitionen att fånga upp alla intresserade personer, oavsett fysiska eller psykiska förutsättningar, kön, läggning eller bakgrund, för träning, utbildning och spel. Innebandyn är enkel att förstå, utöva och engagera sig i. Den är rolig första gången och resten av livet samt öppen för alla. Storvreta vill stimulera till aktivitet och att ta ansvar. Innebandyn utmanar både motorik och hjärna att ta sig till nästa nivå i varje individs utveckling. Detta oberoende vilka förutsättningar du har eller vilken nivå du startar på. Storvreta lär dig att ta ett större ansvar, att utveckla dig själv och andra för vårt gemensammas bästa i en social gemenskap.

– Jag tycker verkligen det är bra att vi som klubb synliggör dessa fyra otroligt viktiga punkter. Varje del är avgörande för att få folk att fortsätta med innebandy. För egen del är det just glädjen och trivseln i laget som skapar den gemenskap som behövs. Det är viktigt att man verkligen värnar om den. Det är också det som fått mig att fortsätta spela innebandy i 18 år och större delen av dessa i Storvreta där jag inte bara utvecklats som innebandyspelare utan även som person, berättar damlagets lagkapten Rebecka Larsson och fortsätter.

– Jag är också så tacksam över allt arbete utanför innebandyplanen där jag vet att klubben kämpar för just detta. Nu är GUTS tryckt på tröjan för att påminna oss om dessa viktiga delar och det står vi alla bakom!

Även herrlagets lagkapten Mattias Samuelsson ser värdet i att påminnas om Storvretas värdegrund.

– Det är viktigt att vi hela tiden har med oss värdegrunden i allt vi gör. Glädjen är grunden som bidrar till utveckling, trivsel och samhörighet men det kommer inte av sig självt. Det är fyra punkter som man behöver jobba med kontinuerligt för att nå långt som lag, både på och utanför plan, konstaterar han och fortsätter.

– Det är bra att det tydliggjorts vad som är viktigt när man spelar i Storvreta IBK men det är också ämnen som är viktiga utanför sportens värld och saker att ta med sig i sitt vardagliga liv.

Storvretas verksamhetsidé är att bedriva en enkel och kul sport som alla kan utöva hela livet. Föreningen ska vara inkluderande, jämställd och skapa förutsättningar för att leva långsiktigt hållbart. Genom att arbeta med fysisk aktivitet och en positiv värdegrund ger Storvreta alla en möjlighet att må bättre och utvecklas som människor både individuellt och i grupp. Storvreta innebandyklubb tar en aktiv roll i att bygga en social gemenskap för ett friskare och tryggare samhälle.

Storvreta Innebandy Klubb / För alla / Hela livet / Världen över!

Värdegrund som förening står för:

G lädje Här har vi kul, skrattar åt oss själva och längtar efter att få träffas igen

U tveckling Vi hjälper dig att hitta rätt utmaningar samt ta dig till dina mål

T rivsel Hos oss tillåts du vara den du är och hitta en roll i gruppen samt ta ansvar

S amhörighet Alla ska känna sig välkomna oavsett kön, läggning eller fysiska/psykiska förutsättningar