Richard Andersson ”Har skruvat på lite detaljer”

5 juni 2021 08:00
Dam

I tisdags drog försäsongen igång för Allsvenskalaget. Richard Andersson, som sköter lagets fysträning, berättar mer.

Du har nyligen dragit igång säsongen med Storvreta IBK, hur känns det?
− Motiverande att äntligen vara igång med träningen och faktiskt ”få” träna på riktigt igen efter den konstiga förra säsongen som bröts mitt i. Tjejerna är hungriga och jag tror vi har något riktigt bra på gång framåt!

Hur kommer försäsongsupplägget se ut?
− Vi kommer fokusera på grunderna och involvera hela kroppen men självklart har den aeroba uthålligheten en stor del nu i början - att få fart på hjärta/lungor ihop med styrketräning för att kunna ha en stark och skadefri trupp över hela säsongen, fortsätter Richard Andersson.

Ryktas om att du testar lite nytt upplägg?
− Ja men precis, tanken är att lägga ut mer av uthållighetsträningen på innebandyplanen och i former där spelarna kommer in rätt energisystem/pulszon och samtidigt kan vara grenspecifika, i det här fallet just spela innebandy men anpassa byteslängd, planstorleken och antal spelare på banan för att orka mer när det blir tävlingsmatcher. Självklart kommer vi springa och träna andra saker utanför planen men jag har skruvat på lite detaljer för att få ut mer av varje spelare när det väl blir innebandymatcher.

Finns det några bitar ni fokuserar lite extra på under inledningen?
− Att få igång laget på rätt nivå utan att dra på sig onödiga skador. Det var ju ett tag sen laget spelade innebandy så vi kommer träna hårt men samtidigt vara ödmjuka för att uppstartsträckan kanske är något längre än normalt. Jag är helt övertygad om att vi kommer vara redo när säsongen ska igång fram emot hösten.

Du har annars främst friidrottsintresse men hänger kvar i innebandysvängen?
− Precis, konstaterar han med ett skratt. Varit i friidrotten egentligen hela mitt liv både som aktiv och tränare men är inne på tredje säsongen i innebandy och Storvreta. Tacksam att få förtroendet av Storvretas IBK:s ledning och tycker detta är ett riktigt spännande projekt som tillför mycket positiv energi i min vardag.