03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher
Idag 1 match

Albin Sjögren ”Då är vi som bäst”

28 december 2021 19:15

Albin Sjögren ger oss förutsättningarna inför onsdagens hemmamatch i SSL mot Linköping och tar oss tillbaka till VM-guldet!

Över en månad sen senaste hemmamatchen, hur taggad är du?
− Ja det var länge sen, man saknar att spela inför hemmapubliken. IFU är vår borg och där är vi svårslagna.

Hunnit med en hel del sen dess, inte minst VM-guld, vad minns du från finalen?
− Ja precis, det var ju en obeskrivlig känsla att vinna VM-guld. Ett mål man har haft hela livet och att det äntligen gick vägen var otroligt skönt. Det jag minns från finalen är hur starka vi var som grupp att komma tillbaka efter ett 2-0 underläge i Finlands nationalarena. Sen att det var väldigt fram och tillbaka i slutet av matchen där små marginaler var avgörande och vi lyckades dra det längsta strået. Sen minns jag ju såklart mitt mål som jag hade turen att göra.

Två mindre bra matcher sen dess, hur har du uppfattat de?
− Stämmer, vi har inte alls varit bra. Ingen fantasi med bollen i anfallszon och inte 100% jobb i defensiven, då vinner man inga matcher. Vi måste bli mer ödmjuka, jobba klart situationerna och spela en innebandy med mer fart för då är vi som bäst, avslöjar Albin Sjögren.

Nu väntar Linköping, vad tror du det blir för match?
− Det kommer nog bli lite känna och klämma första 20 minuterna. Vi är i ett läge där vi vill hitta tillbaka till vinnarspåret och Linköping kommer nog inte ta så många risker i sitt spel så de som har bäst tålamod kommer gå segrande. Jag vet att Oscar och hans stab har en gameplan och om vi spelare följer den fullt ut så tar vi hem tre poäng.

Vad krävs för seger?
− Det som krävs är att vi börjar jobba mer som en femma i både anfallszon och defensiven. Senaste matcherna har det varit mycket 1vs1, vi har varit långt ifrån varandra och det har inte varit någon hjälpspelare nära, gör vi dom sakerna rätt så har vi goda chanser till seger, avslutar han.

Det ryktas om att VM-bucklan kan komma att hitta till IFU Arena imorgon! Matchen drar igång 18:30 och du kan läsa om förutsättningar för biljetter här.