Viktor Matsenius ”Där får vi ett kvitto”

22 augusti 2019 09:16
Dam

Förra helgen match mot Storvreta IBK P04 och nu i helgen väntar matcher mot både Lockerud Mariestad och Kalmarsund för Storvretas Allsvenska lag, tränare Viktor Matsenius berättar mer.

Första matchen avklarad?
− Ja, det var lite ups and downs men på det stora hela gör vi en riktigt bra match mot ett motstånd som kanske är lite annorlunda mot vad vi är vana vid att möta. Tycker vi är lite sega första perioden kanske men det tog en period att komma in i det. Efter första perioden tycker jag vi tar över matchen, vi för spelet och vi gör det bra sen är vi inte lika effektiva som de i våra avslut liksom så vi är jättenöjda, lite över förväntan faktiskt.

En del omsättning i truppen, ligger ni i fas med planeringen?
− Jag tycker vi ligger lite före kanske till och med. Nu har vi valt att inte matcha så mycket i år jämfört med tidigare år. Tidigare år kanske vi har haft 10 träningsmatcher nu har vi 4-5. Men ja vi ligger väl i fas mer eller mindre, säger Viktor Matsenius.

Vilka förväntningar ska man ha på er som nykomlingar i Allsvenskan?
− Såg att någon hade tippat oss som 6-7a i serien och det är väl kanske lite lägre än vad vi har tänkte oss, med det är upp till andra att bedöma. Vi vet att vi har ett riktigt bra lag och kan spela riktigt bra innebandy. Vi tror att vi kommer vara med på den övre halvan och slåss om det ända in i det sista.

Nya träningsmatcher på gång i helgen, vilka förväntningar har du där? − Massor, för där får vi ett kvitto på vad som krävs för att spela Superligakval, som vi kanske vill till. Det är Kalmarsund och Lockerud/Mariestad och båda har spelat Superligakval. Lockerud har väl tre Superligakval de senaste tre åren och Kalmarsund har väl också tre de senaste tre åren tror jag. Sen har väl Kalmarsund en säsong i Superligan däremellan så att det ska bli riktigt roligt att möta så pass bra motstånd. Ett riktigt bra kvitto på var vi står någonstans.

Och var kommer er fokus ligga?
− Vårt fokus kommer att ligga på att komma rätt i positionerna. Vi har fortfarande många nya spelare och det gäller att hitta rätt roller för dem. Att de känner de är med på vårt sätt att tänka på vårt sätt att spela. Jag tycker de visade det senast att de platsar in bra. Vi har ju handplockat alla nyförvärv så vi förväntar oss att de ska passa in bra men det är ju en liten inkörningsperiod. Men vi struntar i resultatet vi vill se att vårat försvarsspel funkar eftersom vi möter så pass bra motstånd. Sen vill vi kanske bli lite effektivare då, det får vi jobba på, säger Viktor Matsenius.

Följande träningsmatcher väntar för Storvreta IBKs Allsvenska lag:

Lördag 24 augusti 13:00 mot IBK Lockerud Mariestad i ICA Kvantum Hallen i Lockerud

Söndag 25 augusti 12:30 mot FBC Kalmarsund i Storvreta IBK Sporthall

Lördag 31 augusti 15:45 mot Telge IBK i IFU Arena A