03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher
Idag 1 match

Anna Wijk kan bli historisk ikväll!

18 januari 2021 12:59
Dam

Ikväll är Anna Wijk nominerad till att bli årets kvinnliga idrottare på Idrottsgalan!

− Det känns riktigt sjukt, overkligt på något sätt. Stort och roligt i de dystra tiderna att få ett så trevligt besked, sa Wijk till Innebandymagazinet när nomineringen blev offentlig.

Du ser Idrottsgalan ikväll 18 januari 20:00 på SVT.

− Jag blev jättechockad. Jag hade högtalartelefonen på och jag och min sambo Jesper satt här i soffan. Jag trodde att det var någon som skämtade, att någon ringde och prankade mig. Till en början blev jag jättechockad men samtidigt väldigt glad så klart. Det är en väldigt stor ära och något som jag aldrig ens har funderat kring. Det har varit stort med utmärkelser som Världens bästa spelare och så, men det här är riktigt stort, säger Anna Wijk till innebandy.se.

Förutom Wijk är det tre till som är nominerade till årets kvinnliga idrottare och det är. Isabelle Haak - Volleyboll, Sandra Näslund - skicross och Linn Svahn - längdskidor. Det är Svenska Innebandyförbundet som nominerat Wijk till Idrottsgalan med följande motivering.

− Som kapten i damlandslaget ledde Anna Wijk Sverige till sitt sjunde raka VM-guld, när VM avgjordes i schweiziska Neuchatel 7-15 december 2019. Wijk vann den totala poängligan med 24 (4+20) poäng på 6 matcher, och blev under mästerskapet Sveriges främsta poänggörare genom tiderna. Hon står just nu på makalösa 196 (54+142) poäng på 106 landskamper (VM-finalen var hennes sista). Hennes speluppfattning anses vara det främsta en spelare har uppvisat och hon blev även utnämnd till Världens bästa spelare 2019. Hennes insatser för landslaget under VM och hela året var avgörande för Sveriges framgångar.