Seger i premiären av division 1!

30 september 2018 16:57
Dam

Bortalaget Lokomotiv Avesta tog ledningen i inledningen men sen handlade allt om Storvreta. Det blev tillslut seger med 9-2 inför en jublande supporterskara i Storvreta IBK Sporthall.

Eftre dryga sex minuter av den första perioden kan Frida Södergren trycka in 0-1 till Avesta. Men cirka sju minuter senare kan Nora Amundsson hitta fram till Mathilda Ekdahl-Skytt som trycker in den från högerkanten, 1-1. Storvretas nyförvärv Erica Hellberg ger sen Storvreta ledningen med 2-1 innan Viktoria Hübinette avslutar perioden med att sätta 3-1.

Det tar sen nästan halva andra perioden innan Storvreta kan måla igen. Storvreta har mycket boll och stor press matchen igenom men hittar inte alltid nätet. Tillslut kan lagkapten Amanda Gezelius dra in ett dragskott, 4-1 och Emma Hammarsten trycka upp den i krysset, 5-1 med strax under fem minuter kvar av andra. Lokomotiv Avesta får sen in en reducering till 5-2 med lite flyt.

Den sista perioden tillhör Storvreta som står för fyra obesvarade mål och Thilda Olsson, som gör debut för Storvreta i division 1 gör ett flertal fina räddningar. Både Erica Hellberg och Viktoria Hübinette ser sen till att bli tvåmålsskyttar och Jenny Tollsten sätter matchens sista mål 9-2.

Seger för Storvreta IBK över Lokomotiv Avesta med 9-2 inför en härligt hejande Storvretapublik. Nästa match i division 1 GUD blir bortaderby mot IK Sirius IBK lördag den 13 oktober 16:30 i IFU Arena.