Storvreta IBK i gång i Singapore!

22 juni 2022 09:21
Förening

Just nu är Storvreta IBK på plats och genomför Storvreta Summercamp Singapore, ett första steg i ett större samarbete med mål att hjälpa till att sprida innebandy i Asien.

– Vi har fått ett fantastiskt mottagande och det är otroligt inspirerande att få träffa och genomföra detta träningsläger. Just nu är vi mitt i Storvreta Summercamp Singapore och vi ser verkligen fram emot att få komma tillbaka för att fortsätta inspirera och sprida kunskaperna. Nästa gång kommer vi även försöka etablera Storvretacupen här i Singapore, säger Asienansvarige Noél Alm Johansson.

Tillsammans med Youth Floorball Academy (YFA), som är baserat i Singapore, planerar Storvreta att bygga ett långvarigt samarbete där Storvreta Summercamp Singapore blir ett återkommande arrangemang i Singapore. Under den här veckan får barnen och ungdomar chansen att bli tränad med några av världens främsta innebandyspelare. Även tränare från Singapores landslag till tränare för olika ungdomslag har fått chansen att utbyta kunskaper med tränare och spelare från Storvreta IBK.

Bland Storvreta IBK-spelarna på plats i Singapore ser vi bland annat Albin Sjögren, Andreas Stefansson, Filip Eriksson, Maja Bergbom och Selma Frykholm.

Utöver spelarna är även Asienaansvarige Noél Alm Johansson på plats tillsammans med Storvreta IBK Juniorakademitränarna Jan Volák och Fredrik Nybäck. Dessutom är Storvreta IBK:s content producer Adam Troy på plats för att dokumentera eventet.

Under måndagen spelades också en uppvisningsmatch mellan Singapores U19-landslag och spelare från YFA tillsammans med de Storvreta IBK-spelare som är på plats. Runt 700 personer på läktaren i Tampines Sport Hub fick se en spektakulär match. Uppvisningsmatchen är en del i den satsning Storvreta IBK gör just nu i Singapore. Efter uppvisningsmatchen var det en stor mängd fans som samlades runt spelarna för bilder och autografer under en Fan Session.

Storvreta Summercamp pågår fram till torsdagen den 23 juni men planerna inför nästa sommar är redan igång.

– Det finns en stor potential i detta samarbete. Innebandyn är en av de mest växande sporterna i Asien och jag tror att vi kan vara en liten del i att kunna utveckla sporten, få den att växa ännu mera och så småningom få länderna i Asien att kunna konkurrera ännu mera på internationell nivå, avslutar Noél Alm Johansson.