06 Jan 1 match
22 Jan 1 match
27 Jan 1 match
Idag 1 match

Hampus Ahrén ”Träningarna blir oerhört viktiga”

29 januari 2020 08:28

Imorgon drar Sverige igång VM-kvalet i Danmark med match mot Ukraina. Hampus Ahrén är en av flera spelare från Storvreta som är med i svenska truppen.

Imorgon drar VM-kval igång, vilka förväntningar har du?
− Blir några dagar med matcher och träningar vilket ska bli riktigt roligt. De är ju alltid en ära att få representera Sverige, berättar han.

Ni inleder mot Ukraina, vad tror du det blir för match?
− Har ingen koll alls på Ukraina men jag tror att det blir en match där vi äger matchen till stora delar och får ha mycket boll.

Var ska fokus ligga under kvalet när Sverige är så överlägsna?
− Vinna matcherna men även ta vara på träningarna som kommer. Där kommer de vara bra fart och hårda prövningar i varje duell något som vi troligtvis inte kommer att testas på i matcherna. Så träningarna blir oerhört viktiga.

Vad hoppas du visa under kvalet?
− Hoppas på att få visa farten i spelet men också poängmässigt. Gjorde inget poäng senast på EFT så första landslagsmålet eller poängen hoppas vi på kommer nu, fortsätter Hampus Ahrén.

På hemmaplan blev ju nyligen Mika Kohonen klar som assisterande tränare, hur tror du det blir?
− Jag tror att det blir bra! Känns som att det blir bästa möjliga lösning. Har inte träffat honom än men jag tror att han har en hel del att tillföra till det här laget!

Kvalet spelas i två grupper där gruppsegrarna är klara för VM men spelar ändå placeringsmatch. Tvåorna i respektive grupp möts och gör upp om den tredje platsen. Du kan läsa mer på Innebandymagazinet här.

Spelschema VM-kvalet
30 januari, 19.00 Ukraina-Sverige
31 januari 16.00, Polen-Sverige
1 februari, 19.00, Sverige-Slovenien
2 februari, placeringsmatch

Du kan se matcherna på IFFs YouTubekanal här.