Idag 1 match

Tobias Gustafsson “Viktigt för sporten”

29 maj 2022 12:43

Tobias Gustafsson sammanfattar VM-kvalet i Lettland, blickar mot World Games och berättar var hans kaptensbindel tog vägen efter sista matchen.

Hur skulle du sammanfatta VM-kvalet?
− Det var kul att möta nationer vi vanligtvis inte spelar emot, känslan är att de andra nationerna har tagit steg framåt i utvecklingen vilket är viktigt för sporten. Sen är det skönt att officiellt vara klara för VM också!

Efter sista matchen gav du bort kaptensbindeln?
− Det var en Ukrainsk pojke, Kyryll Voieikov, som sjöng ukrainska nationalsången under välgörenhetsmatchen. Vår lagledare fick kontakt med hans mamma och så bjöd vi in dem till att hänga med under vår match, berättar han.

Vad tar ni med er från kvalet?
− Vi har pratat mycket om spelidé och beteenden på planen som vi jobbat med under de här matcherna och där har vi väl fått lite svar på vad som funkar och inte så det kommer vi ta med oss in i framtiden.

Bra uppladdning inför World Games och få känsla för speltiden?
− Ja, verkligen. Det blev tydligt att varje mål är viktigt då 15 minuter speltid försvinner. Samtidigt kan man gasa på mer så jag tror att det kommer bli riktigt högt tempo på matcherna i Birmingham!

Kändes annars som den viktigaste matchen var den utanför kvalet?
− Ja, verkligen! Både spelmässigt men framförallt anledningen bakom den. Det var fint att matchen arrangerades och att innebandyn visar Ukraina sitt stöd.

Tillbaka till fysen med Storvreta nu, vilka intryck har du fått av det nya fysupplägget?
− Bra intryck! Jonas är ett proffs och han kommer köra hårt med oss i sommar och känslan är att man kommer vara mer vältränad än någonsin när säsongen drar i gång, så det är helt perfekt! Avslutar Tobias Gustafsson.

Du kan läsa mer om den ukrainske pojken Kyryll Voieikov på innebandy.se här.