03 Mar 2 matcher

Storvreta Summercamp Singapore

14 april 2022 12:59
Förening

Äntligen kan vi avslöja Storvreta IBK:s andra steg ut i Asien. Storvreta Summercamp Singapore kommer hållas i mitten av juni.

Drygt två år sen startade Storvreta IBK ett samarbete med Youth Floorball Academy i Singapore och de var på plats på Storvretacupen med två lag. Samarbetet är en del av Storvreta IBK:s mål att sprida innebandy och klubbmärket internationellt.

– Vi har mycket samma fokus. Vi vill hjälpa till att sprida innebandy internationellt och dessutom titta på hur vi kan hjälpa samhället genom innebandyn, sa då Storvreta IBK:s ordförande Ingemar Lundqvist.

Sedan dess har det planerats någon form av event med Storvreta IBK i Singapore och nu är det äntligen klart. I mitten på juni kommer en delegation från Storvreta IBK att åka över för att hjälpa Youth Floorball Academy hålla i Storvreta Summercamp Singapore och andra innebandyrelaterade event så som tränarutbildning och liknande.

– Det känns mycket bra att vi äntligen har möjlighet att kunna genomföra denna internationella satsning och det värmer extra att vi får chansen att göra det i Asien. Jag har bara fina erfarenheter av Singapore och vet att intresset är stort, säger Noél Alm Johansson, asienansvarig för Storvreta IBK som kommer finnas på plats och vara en av de som styr upp lägret.

Storvreta Summercamp Singapore kommer vara ett första steg för Storvreta IBK på plats i Asien men det finns redan större planera för framtiden där vi kan komma att sen en Storvretacupen Singapore kanske redan nästa år.

– Vi är hedrade över att arbeta med Storvreta IBK för att föra detta exklusiva läger närmare oss och tror att detta läger öppnar dörrar för alla innebandyspelare i Singapore och Sydostasien att uppleva det svenska sättet att innebandy. Vi har stora planer med Storvreta IBK att utveckla innebandy i vår region, så det kommer att finnas fler sådana evenemang och möjligheter för innebandyspelare att se fram emot, säger Norani Zaini, Chief Executive Officer Youth Floorball Academy.

Bland de som kommer att åka över ser vi bland andra SSL-tränare Oscar Lundin, Albin Sjögren, Filip Eriksson och Andreas Stefansson från SSL-laget. Från damlaget kommer vi se Johanna Kauppinen och Selma Frykholm på plats.

– Det känns kul att åka till Singapore, spännande att se ett nytt land man inte har så bra koll på. Storvreta gör helt rätt som har ett läger i Singapore så fler får upptäcka sporten och göra så att den breddas internationellt, säger Albin Sjögren.

Det finns dessutom planer på flera läger och cuper ute i världen för Storvreta IBK men de kommer presenteras först något är klar.