Storvreta Young Guns

15 november 2019 08:10
Förening

Inför lördagens jubileumsmatcher gör vi en återblick. Stefan Forsman blev Storvretas första ordförande när klubben bildades 1989 men hur gick det egentligen till när Storvreta bildades?

Jag träffar Stefan Forsman på Uppsala Centralstation, han har precis avslutat dagen på Almtunaskolan och medan vi huttrar i kylan gör vi en snabb resa tillbaka i tiden.

Året var 1989 och Stefan, Annette och deras vänner hade sett Ekeby spela innebandy i Fyrishov och ville dra igång ett mixedlag men det var ingen lätt procedur. Kontakt togs med förbundet och Klas Pettersson blev den som lotsade dem rätt.

− Vi hade daglig kontakt med Klas ett tag där, han var helt underbar att ha att göra med och otroligt viktigt och inte minst tålmodig med alla våra frågor kring hur man bildar en förening. Utan Klas Pettersson hade det inte blivit något Storvreta IBK, han är otroligt saknad och någon som förtjänar att hyllas rejält, säger Stefan Forsman.

Tillslut kunde pappren skickas in men det visade sig snabbt att det behövdes ett bildandemöte för att grunda en ny förening.

− Det här gänget som umgås skulle ha en fest så vi la till en förfest så att förfesten kunde vara bildandemötet.

En förfest senare visade det sig att det inte fanns en serie för mixade lag utan det var herr och dam som gällde. För herrlaget var det försent, säsongen var redan igång, men damlaget drogs igång.

Med Forsman bakom bänken vanns både serien och DM redan första säsongen. Men det finns så många roliga detaljer kring denna historia, som namnet, Storvreta IBK var inte helt givet.

− Första namnet som dök upp var Fjuckby av någon dum anledning, jag vet inte varför. Men sen lugnade det ner sig och vi skulle heta Storvreta, vi skulle kalla oss Young Guns för den filmen var på tapeten.

De första målen för klubben görs på träslöjden i Ärentunaskolan och på stolparna går det att hitta just ”Storvreta Young Guns”. En annan spännande detalj är såklart det klassiska klubbmärket med innebandyklubban och året för bildandet.

− Det var Carina Abrahamsson och Annette Wennberg som ritade första klubbmärket med innebandyklubban och 1989 och det, då var vi hyfsat stolta, säger Stefan Forsman.

Första matchstället lånades in av Storvreta IK och Storvreta Skogstjänst sponsrade de första overallerna. Sedan var det dags för det nya rödsvarta matchstället. Men Storvreta Skogstjänst hade gått i konkurs så Andreassons plåt fick hjälpa till att styra upp det.

När jag pratar med Stefan om Storvretas historia berättar han med glöd och glädje och hoppar mellan minnen som får oss båda att le eller ibland till och med gapskratta. Ett faktum som konstateras med stor stolthet är SM-bronset för Storvretas damlag.

− Vi vinner Upplandsserien och går upp till den nya division 1 östra, sen spelar vi om SM-medaljerna. Och så vinner vi den första SM-medaljen på seniornivå i Uppländskinnebandyhistoria säsongen 94/95.

På herrsidan ligger SM-medaljerna mycket längre fram. Första säsongen var bara träningsmatcher men sen rullade det på. Ungdomssektionen drogs igång och det första herrlaget kämpade sig upp till division 3 innan energin tog slut för de som grundat laget. De första juniorerna som kommer upp i herrlaget står ut, Dennis Solid och Andreas Eskhult.

Forsman lämnar skutan och får lära sig vinna i Haninge innan han kommer tillbaka i två omgångar och plockar hem flera guldmedaljer. Att få komma tillbaka till det man grundat och vinna guld var stort och häftigt men det är inte det som får det största leendet.

− Herrlaget la sina träningar på fredagar i Katedral så vi kunde gå och duscha och sen gå till Svenssons en trappa ner. Där kom vi med ryggsäck och innebandyklubba, så gick man in på Svenssons. Någon kunde fråga om det inte var match på lördag och svaret var ofta ja men man var ung då, ingenting var problem, säger Stefan Forsman.

Stefan Forsman känner sig klar med Storvreta men inte helt klar med innebandyn. Han har eget företag och hjälper till där det behövs.

− Jag är med i Sigtuna nu, de har de hyr in mig en dag i veckan och jag driver deras föreningsutveckling, så det är skitkul.

Varje gång vi försöker avsluta intervjun dyker nya minnen upp. Som att ta sig in i Fyrishov och vilken process det var att få innebandy att komma in där eller rivalmötena med Alunda.

− De var ju våra antagonister på den tiden. De hade byggt en egen trässarg där ute så vi kunde lira match, fantastiskt i Lilla Olandsskolan.

När vi till slut börjar komma till ett avslut så finns det en sista sak jag bara måste kolla av. Numer finns ju faktiskt Stefan Forsman på Instagram, kan man verkligen följa honom där?

− Ja, det kan man göra, jag är hightech numera! Nej, jag är datadöd. Min dotter lägger upp allting åt mig. Hon blir så arg att hon skakar när jag håller på så det är bara att lämnar över till henne, säger han med ett skratt.

Med det rundar vi av intervjun, tackar för denna gång och försvinner åt varsitt håll. Storvretatiden må vara över för Stefan Forsman men många minnen lever kvar och vill du se hur det går fram honom framöver kan du alltid testa att följa honom på Instagram.