Agnes Aronsson ”Bra känsla betyder supermycket”

12 mars 2019 06:59
Dam

Det blev seger i helgen i toppmatchen mot Borlänge och nu är det bara en match kvar i division 1 innan kvalet till allsvenskan drar igång. Agnes Aronsson ger oss förutsättningar inför sista matchen och det kommande kvalet.

Stabil seger mot Borlänge?
− Efter att ha startat lite slarvigt så får vi ändå med oss en stabil ledning inför andra. Sen så kontrollerade vi resten av matchen tycker jag. Andra perioden så tar vi för oss mycket mer och skapar otroligt mycket målchanser. Vi gick ner oss lite i slutet av perioden och vi startade tredje på samma sätt. Vi släpper in några enkla mål och får kriga onödigt mycket slutet av matchen. Vi gör som vanligt matcher mycket mer spännande än vad de bör vara, men tre otroligt viktiga poäng för oss, konstaterar hon.

Börjar ni växla upp mot kvalet?
− Ja, absolut det gör vi! Vi är just nu inne i en period där vi tränar väldigt hårt och mycket. Samtidigt som vi finslipar detaljer för att sen vara så bra som möjligt tills kvalet väl drar igång. Det märks på varje träning, ju närmare vi kommer, att det snart är dags.

Sista grundseriematchen blir borta mot Falun, vilka förväntningar har du där?
− Såklart höga förväntningar, det är troligtvis den sista matchen inför kvalet och det är den känslan vi har i Falun som vi går in i kvalet med. Det är väldigt viktigt att ha en bra känsla inför det som komma skall. Det gäller att vi tar tag i matchen och tempot redan från start, fortsätter Agnes Aronsson.

Hur viktigt blir det att gå in till kvalet med bra känsla?
− Att gå in i kvalet med en bra känsla betyder supermycket, både för oss som individer och som lag. Det är upp till oss själva att bestämma vilken känsla vi går in i ett kval med. Vi ska göra allt för att den ska vara så bra som möjligt.

Vad talar för ett lyckat kval för Storvreta?
− Det som talar för Storvreta i år är att vi var med om något förra året som vi inte vill vara med om igen, nu har laget rutin och vet vad som gäller. Det handlar om små marginaler och små detaljer för att ta sig vidare och det kommer vi ge allt för. Nu gäller det för var och en att komma upp i nivå och göra allt för vårt Storvreta, avslutar hon.

Söndag den 17 mars väntar sista grundseriematchen i division 1 GUD. Storvreta spelar borta mot Falun 16:00 i Jalas Arena, sen väntar kval till allsvenskan! Information kommer framöver vad som gäller för kvalet.