Kristofer Widlundh ”Känslan ska vi hitta i Helsingör”

15 mars 2019 13:32

Imorgon är det dags för sista grundseriematchen för Storvreta IBK i SSL, sen väntar val av kvartsfinalmotstånd. Assisterande tränare Kristofer Widlundh ger oss förutsättningarna inför matchen mot Helsingborg i Danmark och kommande slutspel.

Sista grundseriematchen liras borta mot Helsingborg, vilka förväntningar har du?
− Nämen det är väl de vanliga förväntningarna, att vi någonstans stämplar in och gör jobbet. Även om serietabellen i sig är färdig och vi vet att vi vunnit serien och i vet var Helsingborg kommer hamna någonstans i serien så gäller det att vi hittar en bra känsla som vi kan gå in med i slutspelet. Den känslan ska vi hitta i Helsingör i Danmark, vilket är lite roligt, berättar han.

Vilka taktiska bitar kommer ni fokusera på?
− Framför allt våra egna taktiska bitar och då är det försvarspelet, att sätta de delar vi jobbat med under säsongen. Sen är det givetvis att hitta den här dimensionen i anfallsspelet som vi vill ha på alla tre femmor egentligen.

Vad blir viktigt att få med sig till slutspelet?
− Det är den här känslan jag pratar om. Framför allt den mentala känslan att kliva in i nästa steg och i nästa nivå. Att höja varje liten del av sig själv, det kommer nog bli extremt viktigt.

Snackas redan slutspel, hur ska ni hålla fokus?
− Storvreta är ju den förening som har varit i slutspelet ganska länge så att det är inget nytt. Vi vet vad som väntar och hur man ska hantera det, så det är inget som berör oss så. Ett slutspel är ett slutspel och det är där vi ska vara annars så har vi inte gjort vårt jobb, fortsätter Kristofer Widlundh.

Frågan alla ställer sig, om Sirius går till slutspel kommer Storvreta välja Sirius?
− Det får vi väl se. Först måste Sirius göra sitt jobb och det är klart att det skulle vara jättekul om det blev en kvartsfinalserie med derbyn, det är ju inte omöjligt om vi säger så.

Matchen mot Helsingborg drar igång 15:00 och ses på SSLplay. Direkt efter matchen får Storvreta välja motståndare först direkt i Eurosport. Så fort det finns information om spelschema och biljetter till kvartsfinalerna kommer det på hemsidan. Men redan nu kan vi konstatera att första kvartsfinalen spelas nu på torsdag 21 mars i IFU Arena och majoriteten av våra partner har köpt upp biljetterna och kommer ge ut de gratis!