03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher
Idag 1 match

David Andersson ”Offensiv match med mycket kamp”

2 november 2018 16:54
Dam

Imorgon, lördag, spelar Storvreta IBK bortamatch i division 1 GUD mot Alunda IBF med start 17:00 i Olandshallen, en match ni ser på UNT.se. Assisterande tränare David Andersson ger oss förutsättningarna.

Obesegrade i division 1 så här långt. Ligger ni i fas med planeringen?
− Vi har ju haft en ganska tuff tid med skador och sjukdomar denna höst så planeringen som Viktor och jag satte på försäsongen och nu i början av säsongen har ju blivit tvungen att göras om lite. Tycker ändå att tjejerna har gjort det väldigt bra med tanke på alla omflyttningar i formationer som vi varit tvungna att göra på grund av detta. Men nu börjar vi få ihop det mer och mer, avslöjar han.

Senast rejäl urladdning?
− Ja det var en bra match av oss. Tycker ändå Arlanda har ett par spelare som är väldigt duktiga men när vi får fart i vårt spel med boll och jobbar hårt i defensiven så är vi nog ganska jobbiga att möta. Det finns fortfarande mycket kvar att få ut ur dessa spelare innan vi är på topp. Men upplägget är lite annorlunda i år jämfört med förra där vi kanske siktar på att kunna vara bättre ju längre säsongen går. Vi har ju även fyllt på med en hel del nya spelare och det tar ju lite tid för dessa att hitta in i både spelet med boll och i defensiven. Vi har ju dock bara släppt in sex mål på fyra matcher i serien vilket måste ses som mer än godkänt.

Vilka spelare har stuckit ut så här långt på säsongen?
− Framför allt våra backar har spelat bra. Både offensivt och defensivt även om det finns mer att få ut där också men det kommer ju mer vi får ut av våra offensiva spelare. Men även Viktoria Hubinette som fått spela forward ett par matcher har gjort det otroligt bra. Sen har vi ju ett helt gäng med otroligt duktiga spelare som vi vet kommer komma igång mer och mer. Tittar man spelare för spelare så finns det väldigt duktiga spelare som vi vet kommer att bara bli bättre och bättre, berättar David Andersson.

Vad förväntar du dig för match mot Alunda?
− Vi vet ju om att Alunda är ett väldigt duktigt lag. Framför allt väldigt fysiska i sitt spel. Det ska bli kul att få åka ut till deras hall och verkligen få ge publiken en riktigt bra och kul upplevelse. Är två lag som vill spela innebandy så jag tror att det kommer bli en offensiv match med mycket kamp, och det är ju alltid kul med derby.

Vad krävs för tre poäng?
− Det som kommer krävas är att vi inte viker ner oss i närkampsspelet och att vi går in och följer vår gameplan. Vi vet som sagt om att Alunda vill spela väldigt fysiskt och det gäller att vi tar duellerna och inte hamnar efter. Offensivt vet vi om att höjer vi oss ett par procent till så är vi bra och det finns ju mycket kvar att få ut ur vår trupp.

Lördag 3 november 17:00 spelar Storvreta IBK bortamatch i division 1 GUD mot Alunda IBF i Olandshallen. Läs mer information om matchen och webbsändningen på UNT.se här.