Viktor Matsenius hoppas alla sluter upp!

29 september 2018 09:05
Dam

Imorgon, söndag, är det dags för Storvretas premiär i division 1 GUD, Lokomotiv Avesta står för motståndet 13:45 i Storvreta IBK Sporthall. Tränare Viktor Matsenius ger oss förutsättningarna.

Snart seriepremiär, hur går tankarna?
− Det ska bli kul att komma igång! Vi har haft en ganska skadedrabbad försäsong, vi har inte spelat någon träningsmatch med samma lag någon gång tror jag. Vi har haft ett par mer eller mindre allvarliga skador ett par vilket gjort att det varit ganska knappt med manskap men vi har ett jätteduktigt JAS-lag som har varit med och stöttat upp. Så vi har kunnat träna fullt på träningarna, det har ändå varit ganska bra fart, men vi känner att vi har en bit kvar till toppformen, säger Viktor Matsenius.

Vad förväntar du dig för matchbild?
− Det är som vanligt, nu vet alla vilka vi är, vi vann ju alla matcher förra året och alla vet att Storvreta går för att gå upp i allsvenskan, vilket vi också gör, det är väl inget att hymla om. Men vi tror att vi kommer ha mycket boll mot Lokomotiv Avesta som kommer backa hem och kommer försöka gå på spelvändningar, det är väl vad vi förväntar oss iallafall.

Ser du några fördelar med att matchen går ute i Storvretas nya hall?
− Absolut! Jag hoppas att alla ungdomslag och föräldrar och så vidare sluter upp och kan fylla den hallen. Den är lite mindre än IFU Arena men är fortfarande är en mycket mycket bra arena. Vi tränar där ute också några gånger i veckan. Vi tror att det ska lite att innebandyn kommer hem till Storvreta igen.

Vilka spelare förväntar du dig kommer stå ut?
− Jag har såklart stora förhoppningar på hela laget men jag tror att spelare som Emma Johansson, Erika Palmeby, Andréa Nilsson med flera är såna som kan stå ut och visa att de är där de ska vara. Vi hoppas också att vi har en ny spelare klar. Erica Hellberg, som vi har stora förhoppningar på, har tidigare spelat i Superligan med Täby. Då ska det ska bli kul att se vad hon kan åstadkomma också, säger Viktor Matsenius.

Närmast perfekt säsong förra, kan vi förvänta oss något liknande i år?
− Förvänta sig kan man alltid göra, och det är klart att vi går för att vinna varje match, men det kommer bli betydligt tuffare denna säsong. Jag tycker serien ser tuffare ut, kanske inte den nedre halvan, men den övre. Borlänge har rustat väl, de har tagit in Andreas Lundmark som är assisterande förbundskaptenen till herrarna, som tränare. Du har Gävle som har tagit in Lennart Liljedal och de var topplag förra året, de hade målsättningen att gå till allsvenskan redan förra året. Vi har ett Alunda som jag tycker ser bättre ut än tidigare sen har vi ju ett KAIS Mora som man inte riktigt vet vad de skickar ner för någonting från A-laget. Jag tror det är fem lag som kommer göra upp om de där tre platserna tillslut. Så de kommer bli mycket tuffare, så nej jag tror inte vi vinner 24 av 24, det tror jag inte.

Men det låter som det finns potential för en riktigt rolig och fartfylld säsong?
− Ja absolut! Vi välkomnar all konkurrens vi kan få så att vi får en tuffare resa in i det där kvalet som vi ska till. Det vore det absolut bästa.

Storvreta IBKs division 1 GUD-premiär drar igång nu på söndag 30 september 13:45 mot Lokotiv Avesta i Storvreta IBK Sporthall, bredvid Ärentunahallen och det är GRATIS entré!