Måndag

Oscar Lundin ”Tre starka poäng”

13 december 2020 09:00

Oscar Lundin ger oss sin analys av gårdagens seger, berättar hur upplägget ser ut framöver och blickar mot kommande match mot Växjö Vipers.

Seger mot Kalmarsund, berätta om matchen.
− Tight. Två bra lag med hög noggrannhet i försvarsspelet. Kalmarsund skyddade de centrala ytorna bättre än våra tidigare motståndare skulle jag säga. De har också ett par klara kontringschanser i matchinledningen där Viktor Klintsten kommer upp stort för oss. Därefter får vi bättre kontroll och skapar över tid bättre chanser.

Var matchbilden som väntad?
− Både och. Tempot blev lägre än väntat. Vi kommer inte in i press så mycket som vi vill och de spelar väldigt rakt och enkelt med bollen. Mycket lyft och spel direkt mot våra hörn. De tog bort mycket risk. Vi fick upp bollen med kontroll på det sättet vi ville men lyckades inte omvandla det till så mycket klara chanser som vi önskat. Men... tre starka poäng, konstaterar han.

Vad kan ni ta med er från matchen?
− Vi är återigen bra i uppspelsfasen. Jag tar med mig hur vår tredjeformation såg ut. Den förtjänade mer än 1-0. Klintsten är också stark i en svår match för honom.

Känns som det var länge sen ni hade tillgång till alla spelare, hur påverkar det er?
− Inte så mycket. Vi trummar på och har en trupp byggd för att klara av det. Sedan så kommer vi såklart i senare skeden av säsongen säkerligen ha fullt manskap på plats oftare. Nu chansar vi aldrig med risker kring förslitningar eller känningar. Det kommer en tid för det också.

Snart ny hemmamatch, Växjö, hur ser upplägget ut fram tills dess?
− Killarna får två lugna dagar innan vi trycker upp intensiteten tisdag och onsdag. Blir en kul match!

Vad förväntar du dig för match?
− En match mellan två lag som söker bollinnehavet. Växjö har gått ganska bra och har en tillfällig förstärkning från Schweiz som breddar dem en del. Men hemma i IFU ska vi vara för tunga över 60 minuter för dem, avslutar Oscar Lundin.

Nu på torsdag 17 december väntar den uppskjutna matchen mot Växjö Vipers i IFU Arena med start 19:00. Du ser matchen på SportExpressen Play och UNT.se.