06 Jan 1 match
Måndag
22 Jan 1 match
27 Jan 1 match

Jenny Tollsten ”Viktigt att vi varierar vårt spelsätt”

8 december 2018 06:59
Dam

Storseger senast i division 1 GUD men på söndag väntar en betydligt tuffare match. Jenny Tollsten uppdaterar oss inför helgens batalj.

Rejäl seger mot Gävle senast?
− Ja, väldigt skönt att vi kunde göra så många mål. Det var viktigt, inte bara för att få bättre målskillnad utan även för att se att vårt arbete lönar sig. Vi hade satt upp en tydlig gameplan utifrån de spelare vi hade med oss och utifrån det spel vi förväntade oss att möta. Det blev väldig tydligt att när vi följer planen samt avlossar många skott så blir det automatiskt fler kassar och en säkrare vinst, avslöjar Jenny Tollsten.

Får ni med er målglädjen till matchen mot Borlänge?
− Förhoppningsvis. Vi hade många olika poängplockare förra matchen och det hoppas jag att vi kan ta med oss till helgen; att det lönar sig att sätta bollen på mål och att alla kan bara man vågar och vill tillräckligt mycket.

Hur skulle du sammanfatta dina insatser denna säsong?
− De har inte alls varit lika stabila som jag hade hoppats på. Jag har försökt hitta till min förväntade roll i laget men jag tror att jag tänker lite för mycket istället för att bara göra min grej tillsammans med laget. Om jag kan göra det lite bättre så faller nog pusselbitarna på plats inom en snar framtid. Det har känts bättre på senare tiden, fortsätter hon.

Toppmatch mot Borlänge, vad tror du det blir för matchbild?
− Det blir nog en väldigt fartfylld match med mycket fysiskt spel som vanligt när man spelar i Borlänge. Jag räknar med en jämn match där vi kommer behöva göra vårt yttersta och visa väldigt mycket vilja för att vinna. Borlänge har bevisligen ett bra lag i år, med både gamla och nya spelare, samt ny tränare som antagligen har givit dem en mer tydlig struktur och spelidé. Det blir en tuff utmaning. Spännande!

Vilka taktiska bitar blir viktiga för eran del?
− Det kommer vara viktigt att vi varierar vårt spelsätt genom matchen. Att vi skjuter mycket på kassen och skapar orolighet i Borlänges försvar. Jag tror även att det är otroligt viktigt att vi sätter vårt försvar ordentligt då Borlänge har vassa kontringar och troligtvis en del tuffa pjäser som gärna parkerar framför vårt mål för att peta in returer och instick.

Vad talar för Storvretaseger?
− Vi har tre starka formationer som inte vill något hellre än att vinna. Spelar vi vårt bästa spel så kommer vi att kunna överlista och trötta ut motståndet. Vi tar med oss glädjen från förra matchen och behåller samma fokus. Vi ska på så sätt kunna stå som segrare efter detta toppmöte, avslutar Jenny Tollsten.

Toppmatchen mot Borlänge drar igång klockan 14:30 i Maserhallen på söndag!