Fyra från Juniorakademin lånas upp till SSL-laget!

1 december 2020 08:00

Under tiden Storvreta IBK:s Juniorakademi inte kan ha gemensamma innebandyträningar har herrjuniorerna Axel Backström, Noah Tornberg och Matthias Störi lyfts upp till SSL-laget. Dessutom har juniortränare Theodor Jonsson plockats upp för att förstärka på tränarsidan under SSL-passen.

I dessa tuffa tider är det viktigt att följa alla riktlinjer för att förhindra smittspridningen och få stopp på pandemin. Därav har Storvreta IBK Juniorakademi tills vidare inte några gemensamma innebandyträningar. Detta har öppnat upp för tre herrjuniorer att träna på heltid med Storvreta IBK:s SSL-lag.

− I och med att herrjuniorernas verksamhet har pausats blev det ett bra läge för ett par av dem att träna med oss på heltid istället. Även kul och bra att Theodor är med för att dels hjälpa hans killar lite extra men också få befinna sig i vår miljö och vårt arbetssätt för att kunna föra det vidare nedåt, berättar huvudtränare Oscar Lundin.

Förutom de tre herrjuniorerna har alltså herrjuniorernas huvudtränare Theodor Jonsson, som även är huvudtränare för Storvreta IBK:s Allsvenskalag som även de har pausad serie, lyfts upp till SSL-träningarna för att stötta juniorerna och själv utvecklas som tränare.

− Till att börja med vill jag understryka att samarbetet med SSL har vart bra genomgående denna säsong. Juniorerna har paus i serierna vilket jag, Oscar och Mika såg en möjlighet att öppna upp för tre spelare från JAS att delta på varje pass med SSL-laget under en längre period. Detta är givetvis jätteutvecklade att få utmanas av världens bästa spelare varje dag på olika positioner i ett så pass etablerat världslag, berättar Theodor Jonsson och fortsätter.

− Jättekul att få bidra med det lilla jag kan i ett sådant bra lag. Min huvudfokus är juniorerna och även spelarna runt där så de ska få den tiden som behövs från staben. Därefter stöttar jag med det Oscar och Mika vill ha hjälp med. Jag lär mig mycket av Oscar och Mika i första hand på ett fantastiskt sätt både rent taktiskt men även rutinmässigt i olika moment. Även spelarna lär man sig mycket av, vad man faktiskt kan göra i olika lägen och moment över hela banan vilket jag tar med mig. När man är med dagligen och står på banan så inser man varför grabbarna har 6 SM-guld och inget annat lag har det.

När det kom till valet av vilka herrjuniorer som skulle få vara med baserades det både på de positioner som behövdes och vilka spelare som visat framfötterna och förtjänat chansen att träna med SSL-laget. Valet föll på Noah Tornberg, Matthias Störi, och Axel Backström.

Centern Noah Tornberg har inte haft några problem att växla upp och blivit än mer motiverad av den nya träningsmiljön.

− Det är såklart väldigt kul att man har fått chansen att träna med världsspelare på alla positioner. Det gäller att man alltid är på 100 procent för annars blir man straffad, man lär sig saker hela tiden. Man märker att man måste göra allt lite snabbare, så det är bra att man ser vad det är man behöver jobba på! Det är motiverande att träna med världsspelare överallt, är du för långsam i huvudet så kommer de straffa dig direkt vilket är väldigt nyttigt, konstaterar Noah Tornberg.

Matthias Störi anslöt till Storvreta IBK:s Juniorakademi denna säsong från Schweiz och har gjort det med bravur. Mycket talar dessutom för att han kommer bli kvar i ytterligare än säsong men det kvarstår att se. Men en sak är tydligt, att han trivs på SSL-träningarna.

− Givetvis är det riktigt häftigt att träna med de bästa spelarna i världen och lära sig från dem. Men det visar också hur mycket jag har kvar att lära mig. De spelar ruggigt fort under matchspelet och du måste hela tiden vara fokuserad så du inte missar en spelare som är fri. Vilket är väldigt tuff, missar du en spelare ser de direkt den som är fri någonstans. Det är också riktigt jobbigt och jag är alltid trött i ben och huvudet efter träningarna men det är riktigt häftigt, berättar Matthias Störi.

Backen Axel Backström som fått med sig två mål och sex assist från säsongens matcher med herrjuniorerna innan pausen hyllar mångsidigheten med att träna med herrlaget.

− Att träna med SSL-laget har många olika sidor till sig tycker jag. Till att börja med är det väldigt givande då man får träna och spela med väldigt rutinerade innebandyspelare som har flera års erfarenhet av innebandy på högsta nivå. Såklart är det väldigt jobbigt och tufft för kroppen att träna fullt varje dag i detta tempo när man inte är van vid det sen tidigare men det vänjer man sig vid efter ett tag. Sen hör det till också såklart. Sen finns det ju inget roligare än att få träna innebandy och att få göra det med världens bästa innebandylag, finns nog inget som slår de så bara positiva saker att ta med sig från detta! Konstaterar Axel Backström.

Herrjuniorerna kommer fortsätta att träna med SSL-laget på heltid fram till att Storvreta IBK Juniorakademi har möjlighet att dra igång gemensamma innebandyträningar igen.