Andreas Harnesk “Var väldigt utvecklande”

29 augusti 2019 08:06

Dags för en analys av helgen i Falun av tränare Andreas Harnesk. Från sista matchen mot Falun till juniorernas insats och dessutom blickar vi framåt mot de två sista träningsmatcherna.

Tuff sista match mot Falun, kan du berätta lite?
− Det var helt perfekt tycker jag. Jag tycker helgen var väldigt utvecklande för oss, tre matcher på mindre än två dygn och vi valde ju att väntat med att spela matcher väldigt länge för att kunna träna fysiken och träna ner oss hårt och vara vältränade. Nu körde vi två matcher på lördagen men kändes ändå starka på slutet av match tre efter en väldigt tung start, där vi var inte vassa i starten. Så jag är skitnöjd med helgen och skitnöjd med karaktären från laget, säger Andreas Harnesk.

Som du säger skitnöjd med helgen, vad kan ni ta med er inför fortsättningen?
− Vi vet att vi inte var perfekta på innebandyn för vi har tränat väldigt hårt och medvetet valt att tänka långsiktigt så vi har fått väldigt fina läxor i alla tre matcherna. Framför allt sista där vi får mycket saker att jobba på och vi har fått tre femmor som känns som de var på gång i Falun och vi har några som var på hemmaplan som kommer kunna vara med och konkurrera också. Vi ska lära oss och bli bättre.

Som du säger det är många spelare som fått chansen i helgen, är det några som stuckit ut?
− Det är skitkul att spelare som Emil Helmrich har kommit igång ordentligt, Michael Jansson har kommit igång ordentligt sen Niklas Winroth och Mattias Samuelsson som kan spela med vilka som helst och lyfta dem är helt fantastiskt tycker jag.

Sen har det ju varit en del juniorer med, vad tycker du om deras insatser?
− Alltså jag älskar de här juniorerna, de är så grymt ambitiösa och hungriga och bereda att göra nästan vad som helst för att bli bättre på innebandy. Det glöder i deras ögon när de kommer. Det är skithärligt, vi jobbar ju hårt för att få vår ungdomsverksamhet att bli så bra som möjligt så all kred till ungdomsledarna och juniorerna som jobbar så bra, säger Andreas Harnesk.

Två träningsmatcher kvar, vilka mål kommer du ha med dem? − Vi kommer försöka bygga på spelet ganska mycket. Nu kommer vi börja prata mycket mer anfallsspel och även komma in lite på special teams inför de matcherna. Efter den där sista matchen så hoppas vi att det ska börja flyta på ganska bra med spelet. Skotten ska börja sitta och passningarna ska slut studsa.

Närmast för Storvretas SSL-lag väntar alltså dubbelmöte med finska laget Happee lördag den 14 september med matchstart 16.00 och söndag den 15 september med matchstart 13.30, båda matcher i Storvreta IBK Idrottshall i Storvreta.