Uddamålsförlust mot KAIS Mora UIF!

15 november 2018 06:58
Dam

Det blev förlust med 2-3 i division 1 GUD för Storvreta IBK i hemmamatchen mot KAIS Mora UIF i helgen. Assisterande tränare David Andersson berättar.

Matchen mot Mora var en rätt konstig tillställning. Mora kom ner till Storvreta med ett ganska upptoppat-lag där i stort sett en hel femma har SSL-rutin med Amanda Wall och Jessika Eriksson som topparna.

Vi tar dock utmaningen på rätt sätt och spelar riktigt bra i första perioden som ändock förloras med 0-1 efter att Mora lyckats överlista Thilda Olsson i målet på en snabb omställning. Känslan i laget var ändå bra i periodvilan eftersom vi kände att de hade bra fart på bollen och hyffsat stäm i försvarsspelet.

I andra kommer utdelningen efter 2:53 när Erika Palmeby kan trycka in bollen bakom en duktig Mora målvakt. 2-1 kommer 10 sekunder efter kvitteringsmålet när Johanna Larsson kan raka in bollen i mål. Vi fortsätter skapa men sen händer något konstigt och vi slutar spela helt och hållet. Sista 10 minuterna i andra perioden börjar Mora komma mer och mer in i matchen.

Inför tredje pratar vi mycket om att ta tillbaka initiativet i spelet med och utan boll. Känslan inför tredje är bra eftersom vi skapat en hel del lägen och spelat bra. Tredje blir dock ingen bra period av oss. Vi spelar ängsligt och låter Mora ha mer och mer boll. Vi blir också straffade ganska tidigt i första när Mora kan kvittera redan efter 1.31. När Mora sedan efter 5.09 trycker in 2-3 är det uppförsbacke. Vi får tillbaka lite mer boll men skapar mestadels bara halvchanser och Moras målvakt Lydia Pernling gör ett par riktigt svettiga räddningar. Vi tar timeout efter 16.33 för att förbereda spel med en extra spelare. Vi lyckas dock inte sätta någon mer boll i mål och åker på vår första förlust i division 1.

Vi har lite kvar att arbeta på innan vi når vår toppnivå men vi har ingen panik. Det fanns många bra saker att arbeta vidare på inför försättningen av serien. Nu när vi börjar få tillbaka alla spelare i träning också kommer det bara bli bättre och bättre.

Nya tag mot Hedemora på bortaplan nu på lördag.