Andreas Harnesk ”Vi har fått ut massor!”

11 september 2018 06:56

Då var alla från Storvreta IBK hemma från lägret i Kisakallio. SSL-lagets tränare Andreas Harnesk får chansen att reflektera över helgen och den annalkande SSL-premiären mot IBK Dalen 19 september.

På lördagen åkta Storvretas SSL-lag på en rejäl förlust mot finska mästarna SC Classic. Men det är en förlust som Andreas Harnesk tror kan vara nyttig i det långa loppet.

− Innan matchen så pratade vi om att vi behöver en käftsmäll för att landa, komma ner på jorden och få mycket att lära oss av. Vi har ju vunnit allting innan på försäsongen så vi tänkte det kan vara nyttigt för oss. Exakt allt är utvecklingsbart från vår sida i matchen, säger Anderas Harnesk.

Förlusten mot Classic definierar Harnesk som en liten ”down” men i övrigt ser han väldigt positivt på helgen i Finland.

− Jag tror vi har fått ut massor, vi har mycket att lära av matchen mot Classic och vi har fått träna anfallsspel och skapat grunder i det. Det är logiskt att det kommer bli sämre innan det kommer bli bättre.

Förutom SSL-laget så var också hela juniorverksamheten med på lägret i Kisakallio, något Harnesk fullkomligt älskar.

− Vi ska vara som en stor familj som tar hand om varandra och kan hälsa på varandra och heja på varandra, så det är jättekul!

Att ha juniorerna var på plats gav också möjlighet att med kort notis kalla in juniorer på SSL-lagets träning. Något som är väldigt positivt och som är del av en längre målsättning inom Storvreta IBK, att allt fler spelare från juniorleden ska kunna ta plats i A-lagen i framtiden.

Den 19 september är det så dags för SSL-premiär i IFU Arena. För Andreas Harnesk blir den matchen minst sagt speciell. Inte bara blir det hans första SSL-match som tränare för Storvreta IBK utan han möter dessutom sin lillebror, Lukas Harnesk som spelar i IBK Dalen och som alltid vill slå brorsan.

− Jag brukar ha flyt när vi möts i andra sporter så jag får hoppas att det håller i sig här, säger Andreas Harnesk med ett leende och fortsätter.

− Under premiären mot Dalen förväntar jag mig att vi ska jobba väldigt hårt och vara väldigt hungriga och ambitiösa i förberedelserna. Sen hoppas jag att vi kommer bli bättre och bättre ju längre serien leder, vi kommer inte vara färdiga till premiären men vi kommer vara bra.

På fredag den 14 september klockan 13:00 släpps biljetterna till SSL-premiären, vi ses i IFU Arena!