06 Jan 1 match
Måndag
22 Jan 1 match
27 Jan 1 match

Fredrik Nybäck ”OS fast i Asien”

5 juni 2019 09:41
Juniorakademin

I helgen deltog Storvreta i Jalas Floorball Cup i Falun med både dam- och herrjuniorer. Sen hade man också stor del i det filippinska landslaget som var med på cupen. Tränare Fredrik Nybäck får berätta.

Helgen i Falun och Jalas Floorball Cup har varit lyckosam för Storvretas juniorer. − Damjuniorerna som deltog i DJ20 gjorde en kanoninsats sett över hela turneringen. De lyckades ta sig vidare till slutspel och slutade delade trea i turneringen efter en jämn semifinal mot FBC Lerum, berättar Fredrik Nybäck.

Herrjuniorerna ställde upp med två lag i P-02 klassen. Båda lagen gjorde det jättebra och visade härlig inställning. − Ena laget hade det lite tuffare i gruppen och missade slutspel. Andra laget vann sin grupp och tog sig vidare men åkte ut med uddamålet i en tight match mot Sundsvall i kvarten. Det var en härlig stämning på läktaren, på skola och runt lagen. Mycket skatt och roligt att se hur juniorerna stöttar varandra och skapar en skön klubbkänsla.

Sen var det det där med Filippinernas landslag. På grund av flera sena återbud fick Jakob Johansson, Emil Persson Fondelius, Filip Petersson och Isak Petersson från Storvretas herrjuniorer hoppa in i laget.
− Dessa fyra killar gjorde det jättebra både på och utanför planen. Emil med sin högtalare på högsta volym som spelade Filippinernas nationalsång skapade en magisk stämning. På planen visade de vägen med en grym inställning, fartfyllt spel och många sköna finter. Junisarna hjälpte även till och stöttade Filippinerna i det taktiska så att de utvecklades under helgen vilket var härligt att se.

Både prestation och resultatmässigt så var laget mycket nöjd med helgen. Det fick med sig två segrar och tre förluster mot mycket bra motstånd. Utöver de fyra juniorerna så fick även Noél Alm Johansson göra sin landslagsdebut då han fick hoppa in när målvakten blev skadad. Även Theo Jonsson fick vakta målet i Filippinska landslagsdressen två matcher.

Noél Alm Johansson är annars förbundskapten och Fredrik Nybäck assisterande förbundskapten i det filippinska herr och damlandslaget. Där har de ett huvudansvar att utveckla den filippinska landslagsverksamheten.

− Den här säsongen har vi varit på VM-kval för damerna och snart väntar Asiatiska mästerskapen för herrarna och det stora målet är SEA Games i slutet av året. Det är ett annorlunda landslagsuppdrag där vi rekryterar spelare från Sverige, Finland, Norge och Singapore tillsammans med lokala spelare från Filippinerna, fortsätter han.

Den 16 juni åker de till Singapore och kör ett träningsläger samt deltar i Singapore Open med damlandslaget.
− Därefter åker vi över till Filippinerna och fortsätter med ett träningsläger för herrlandslaget en vecka och därefter Asiatiska mästerskapen. Självklart vill vi prestera bra på båda dessa turneringar men dessa landslagssamlingar är också en förberedelse inför SEA Games senare i år.

I år firar SEA Games 30 års jubileum och tävlingarna pågår under november och december. Lite extra speciellt i år är att Filippinerna är värd för tävlingarna. Detta är en mycket stor turnering som är en del av den olympiska rörelsen.
− Som jag har förstått det så kan man jämföra det med OS fast i Asien. Det kommer vara cirka 60 olika sporter och 11 olika länder som deltar. Innebandyn kommer pågå under två veckor och vi kommer åka ner med förhoppningar om att vara med i medaljjakten, avslutar Fredrik Nybäck.