Övertygande seger mot AIK!

11 oktober 2017 21:22

Efter att Jimmie Pettersson gett Storvreta IBK ledning i inledningen av matchen mot AIK släppte man den aldrig. Påhejade av Red Eagles och en röststark publik lyftes Storvreta fram till en 10–3 seger och säsongens första trepoängare i IFU Arena.

Den första perioden blir målsnål men det saknas inte chanser och både Viktor Klintsen i Storvretas mål och Albin Engholm i AIKs testas flitigt. Men dryga fyra minuter in i matchen slår Jimmie Pettersson till, 1–0. Även Fredrik Lindholm nätar för Storvreta som går till första pausen med en 2–0 ledning.

I andra perioden lossnar det rejält för Storvreta som får ett tidigt mål av Robin Nilsberth. Albin Sjögren hinner dessutom göra 4–0 innan AIK kommer på tavlan. En närmast fri Oskar Hagberg drar in 4–1 efter 8:51. Några minuter efter Hagbergs mål får Tobias Gustafsson dra in en kasse långt utifrån. Sen blir det en repris av inledningen av matchen då Sjögren och Hagberg båda får sätta sina andra mål för matchen, 7–2 efter två perioder.

I den andra pausen bjöd dagens matchvärd Uppland Bilforum på en exklusiv världspremiär då KIAs nya Stonic, deras första mindre SUV, visades upp för första gången.

Drygt halvvägs in i sista perioden får Filip Stenmark vila två minuter för hårt spel. Storvreta spelar av stora delar av boxplay spelet genom firma Emil Helmrich och Tobias Gustafsson men med en sekund kvar av sitt powerplay sätter AIKs Andreas Stefansson 7-3. Men 8–3 kommer sen efter att Nicklas Paulsson träffat ribban och bollen tagit på en AIK-spelare och in. Med dryga två och en halv minuter kvar av matchen kommer Pettersson fri och vinklar in 9-3. Med 16 sekunder kvar sätter dessutom matchens lirare Albin Sjögren 10-3 och fullbordar sitt hattrick.

Matchstatistik Storvreta IBK vs AIK IBF 10-3

Nästa match är derby på lördag sen på onsdag väntar mästarmöte! Storvreta IBK vs IBF Falun i IFU Arenan, biljetterna släpps imorgon, torsdag 12:00.