17 Dec 1 match
Måndag
22 Jan 1 match
27 Jan 1 match

Viktor Matsenius ”Varit lite ojämnt”

7 december 2019 14:59
Dam

I en lite längre intervju med tränaren för Storvretas Allsvenskalag, Viktor Matsenius, tar vi en titt på senaste matchen mot Älvsjö, säsongen så här långt och matchen som väntar efter uppehållet.

Hur skulle du summera senaste matchen mot Älvsjö?
− En match med två ansikten. De första knappa två perioderna har vi spelet och vi skapar målchanser men vi bjuder på tre mål. Det är verkligen inga ”oj Älvsjö gjorde någonting fantastiskt bra det blev mål”. Det var nästan vi som rullade in bollarna i mål åt dem och det känns så jävla surt. Det tar så mycket energi och det tar lång tid innan man får upp den energinivån igen. Sen tycker jag att vi gör det bra i slutet av andra och sen så bestämmer vi oss i pausen inför tredje att nu jävlar ska vi ha matchen, säger Viktor Matsenius och fortsätter.

− Sen så saknade vi Rebecka Larsson som är hemma febersjuk och Agnes Aronsson också så klart, som kanske är våra ordinarie forwards, de hade nog behövts mot Älvsjö men jag tycker ändå att laget visar en jävla moral. Jag sa till tjejerna när vi samlades framför mål efter matchen, hade det varit för 4-5 veckor sedan när det gick som tyngst då hade vi förlorat matchen mot Älvsjö.

Hur skulle du summera säsongen så här långt?
− Den är upp och ner. Det många kanske har glömt bort är att vi har tappat tre backar, Erica Hellberg, Amanda Gezelius och vi har tappat Andréa Nilsson som är skadad och tillbaka efter jul. Det kanske var våra nummer ett, två och tre på backar innan vi började värva spelare för att ersätta dem. Det tycker jag att vi försökt att göra men med andra spelartyper. Men de behöver tid att komma in i det och det tycker jag att de gör så sakteliga.

Men de var inte de enda som försvann inför säsongen?
− Sedan har vi tappat Helena Lundqvist, Johanna Persson och även Emma Hammarsten. Det var våra nummer ett, två och tre i poängligan förra året så det är klart att vi har fått bygga om laget på ett annat sätt. Vi kan inte bara gå in den här säsongen och känna att nu fortsätter vi spela som gjorde förra året. Vi måste ändra lite på spelet och det är det som har gjort att det varit lite ojämnt.

Men hur skiljer sig spelet den här säsongen?
− Nu försöker vi spela mer som ett lag i stället för att lita på vår spets som vi kunde göra förra året. Men jag tycker fortfarande att vi är lika bra prestationsmässigt i alla fall på träningen. Det är en liten övergångsperiod och nu ska vi ta revansch mot Hammarby innan jul. Jag tycker att vi är på gång nu det tycker jag ändå vi har visat.

Fanns det någon match som kändes som en vändning?
− Prestationen mot Falun var någonstans vändningen, liksom att vi visar att vi kan. Jag tycker att vi äger Falun i 30 minuter och sen så ger vi bort den matchen lite grann, det är lite orutin.

Ligger målet med SSL-kval kvar?
− Ja, absolut! Den här serien är så jämn så alla slår ju alla, så det är inget konstigt. Nu är vi ju helt plötsligt bara fyra poäng bakom så det går ganska fort. Bele som ligger tvåa, de slog vi hemma och det var väl inget lag jag var superimponerad av. Så jag tycker att vi har vi har mycket mer att ge och får vi bara jobba vidare i lugn och ro så kommer vi vara ett helt annat lag när vi kommer tillbaka efter uppehållet.

På tal om att jobba vidare i lugn och ro, var kommer fokus ligga under VM-uppehållet?
− Nämen fokus är effektivitet. Som mot Älvsjö, vi har elva skott på mål i första perioden varav sex är spelvändningar och det är två mot ett och tre mot ett. Vi gör inget mål, vi måste göra åtminstone två eller tre mål på de spelvändningarna och det har vi jobbat på under några veckor. Innan kom vi inte ens till avslut, nu har vi iallafall avslut. Nu gäller det att sätta dit de också.

Finns det något mer ni ska jobba med?
− Det hårda jobbet, så att vi kommer förberedda till match. Så att vi är beredda på det hårda jobbet direkt. Jag tycker att det ser bättre och bättre ut, än så länge är vi bättre på träningen och det är väl ett bra tecken. Det släpper snart och vi har ändå skrapat ihop poäng så det är skönt. Så nu hoppas vi att vi når kval-placering i tabellen. Vi får jobba på att komma ut som ett nytt lag mot Hammarby innan det är uppehållet igen då.

Som du säger nästa match är mot Hammarby, ganska långt bort men vad förväntar du dig?
− Vi vill ju ta revansch! Under mina snart tre år här i laget så är vår senaste match mot Hammarby den enskilt sämsta prestation jag sett ett innebandylag utföra och ändå är vi med i matchen ända in i slutet. Sen är Hammarby bra, de har ett meriterat gäng, lite äldre, ganska rutinerade. Vi var ganska orutinerade och spelade ganska orutinerat mot dem. Men det klart, gör vi en normal prestation då ska vi slå Hammarby hemma, så är det bara!

Nu är vi alltså inne i ett VM-uppehåll och nästa match i Allsvenskan är först lördag 21 december 15:00 i Storvreta IBK Sporthall, vi ses där!