Kristofer Widlundh ”Bättre och bättre form”

18 mars 2020 09:58

Den stora frågan är fortfarande, slutspel eller inte? Men med utgångsläge från att det faktiskt blir slutspel har vi kollat läget med Kristofer Widlundh om varför valet föll på Linköping och hur upplägget ser ut framöver.

Om tittar på innebandyn och utgår från slutspel varför föll valet på Linköping?
− Valet föll på Linköping utifrån att deras spel faller oss i smaken. Vi får förhoppningsvis en bra värdemätare som håller oss på tårna, vilket vi gillar. Geografiskt är det perfekt för oss.

Vad skulle det kunna bli för matcher tror du?
− Det kommer bli stundtals lite heta närkamper. Men troligtvis kommer vi bli det bollförande laget där vi behöver se upp för deras omställningar, fortsätter Kristofer Widlundh.

Hur ser upplägget ut för spelarna?
− Vi har valt att inleda med individuell fys för att underhålla kropparna. Slutspelet är långt och viktigt att vi vårdar vårt kanske främsta verktyg, kroppen, på rätt sätt. Sedan kommer vi samla ihop oss framöver för att därifrån fortsätta med innebandyspecifik träning.

Hur gör ni för att ändå hitta formen om det blir slutspel?
− Vi tycker vi har hittat en bättre och bättre form nu på slutet av grundserien. Vi har fått spela ihop femmor och haft en bättre kontinuitet på träningarna. Sedan kommer vi givetvis fortsätta behöva jobba med att formen bara ska bli bättre under slutspelets omgångar. Men som sagt, slutspelet är längre än man tror, så det ska vi hinna med. Sedan kommer vi kontinuerligt också jobba med detaljer i spelet och detaljer i special teams, avslutar han.

Håll ett öga på våra kanaler för information om slutspelets vara eller inte vara. Du kan också läsa Svenska Innebandyförbundets direktiv kring Coronaviruset här, uppdateras efter hand.