03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher

Henrik Stenberg ”Jäkligt kul att få spela hemmamatch igen”

17 april 2019 10:50

I en lite längre intervju med Henrik Stenberg inför kvällens femte semifinal får vi veta mer om semifinalserien som helhet, känslan när det avgjordes senast och vad som krävs för seger ikväll!

Hur skulle du analysera matchserien så här långt?
− Lite ovanlig semifinalserie skulle jag säga. Blir inte så mycket närkamper och båda lagen blir ganska utsprida när vi spelar. Men det är så det brukar se ut mot Dalen så det är inte konstigt, säger Henrik Stenberg.

Känns som ni har svårt att få grepp om de?
− Ja, men det är semifinal så det ska väl vara jämt, tråkigt vore väl annars. Men vi får bättre och bättre nycklar ju längre matcherna går. Det gäller att hitta de redan från början och spela mer direkt och komma förbi dem. Gör vi det då är hela havet öppet.

Vad tycker du om dina egna insatser så här långt?
− Helt ok, som sagt som sagt det blir ganska utspritt och stora spel. Det blir inte de här tick tack, tick tack och in framför mål och kötta. Utan det blir ganska stora spel och det blir inte så många lägen. Vi får ta det som kommer. I min femma handlar det mycket om att hitta framspel till Jimmie (Pettersson) och Tobbe (Tobias Gustafsson) och de här som har skotten, det behövs. Vi kommer inte in på mål på det sättet, det gäller att hitta avsluten.

Hur skönt var det för er att sätta den i sudden senast?
− Sjukt skönt! Hade en bra känsla där att vi skulle avgöra. Det kändes jävligt orättvist att de fick in den i sex mot fem. Tycker vi gjorde en riktigt bra fem mot sexa men så är det. Det är små marginaler och kommer man i ett läge med bara ett mål som skiljer med en till två minuter kvar då är det lite tombola, säger Henrik Stenberg.

Ikväll matchboll i IFU, vilka förväntningar har du där?
− Som jag har haft i alla matcher, att vi ska bli lite bättre för varje match och stänga matcherna. Men det kommer säkert vara jätte jämt ikväll också, inget talar för någonting annat. Men jag tycker vi börjar hitta lite mer luckor.

IFU har kokat på sistone, vad betyder det att ha publiken i ryggen?
− Det är klart det är en jätteskillnad att få spela i IFU, det är mycket roligare. Vi är väldigt bortskämda i IFU, det ska bli jäkligt kul att få spela hemmamatch igen.

Och vad tror du avgör?
− Att vi vågar sätta spelen vi gör när det blir kniven på strupen redan från start. Vi behöver inte spela så stora spel utan det gäller att vi vågar göra de här tick tack spelen som vi faktiskt är riktigt bra på. Sen ska vi inte komma in i Dalens halvlunk och spela långa stora spel, då blir det ganska jämt, säger Henrik Stenberg.

Ikväll drar den femte semifinalen igång 19:00 i IFU Arena. Med 3-1 i matcher har Storvreta matchboll och kan säkra en plats i SM-finalen i Globen ikväll!

Kom i rött och låt IFU koka!