Idag 1 match
Måndag

Andreas Harnesk ”Blir en härlig utmaning för oss”

22 september 2018 12:56

Imorgon är det dags för bortapremiär mot Pixbo Wallenstam i Göteborg. Andreas Harnesk berättar vad man tar med sig från matchen mot Dalen och vilka förväntningar som finns inför söndagens match.

Nu när röken lagt sig vad tar du med dig från premiären?
− Som alltid finns det saker att lära efter matcher, kanske ännu mer efter förluster. Vi tar med oss den kunskapen vi fick kring områdena vi behöver utveckla. Sen var det kul att Simon Olofsson fick göra debut. Det är en kanonkille och ett löfte, berättar Andreas Harnesk.

Vad tror du ligger bakom förlusten?
− Just nu släpper vi in för mycket mål. Vi har extremt mycket boll och vinner skotten men det är lätt att göra mål på oss. Vi behöver skärpa till defensiven och tvinga motståndarna till mindre farliga lägen.

Tuff start på förra säsongen med?
− Absolut, det är nog en del i att vara ett topplag. Mycket av spelet kommer sakta men säkert och börjar nog sitta först efter jul ordentligt och det går att tänka långsiktigt. Samtidigt kommer lagen som inte klassar sig själva som givna slutspelslag (om det nu finns några givna slutspelslag) vara noggrannare med att formtoppa tidigt och tänka mer kortsiktigt.

Snabbt ny match, vad behövs för att skaka av sig premiären
− Att hantera förluster ska inte vara något problem. Smärtan som kommer med en förlust ger ofta ett ökat fokus för matchen efter, fortsätter han.

Vad tror du det blir för matchbild mot Pixbo?
− Hittills har vi haft mycket boll i matcherna där motståndarna spelar sitt livs försvarsinsats och tvingar oss att stå för kreativiteten. Pixbo brukar gilla att ha mycket boll själva vilket blir spännande för oss. Det kan nog bli en spelande match.

Vad talar för tre poäng?
− Pixbo är ett bra lag, det blir en härlig utmaning för oss. Vi kommer att arbeta på vår plan inför matchen för att komma väl förberedda, avslutar Andreas Harnesk.

Matchen mot Pixbo Wallenstam IBK på söndag börjar 17:15 och ses på Eurosport 1 och SSLplay här.