03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher
Idag 1 match

Oscar Lundin ”Åström kommer göra SSL-debut”

26 oktober 2020 14:00

Redan imorgon, tisdag, väntar ny match i SSL. Oscar Lundin sammanfattar gårdagens match mot Pixbo och avslöjar hur Storvreta IBK ska ta sig an det tuffa matchschemat.

Hur skulle du sammanfatta matchen mot Pixbo?
− Har kikat igenom den en vända nu på morgonen och det är en bra innebandymatch. Mycket närkamper och många spelare som kan lösa situationer med lite tid och plats. Återigen så tar vi över matchen ju längre den lider både till känslan live men också när man statistiskt går igenom den. Viktor Klintsten gör en väldigt stark insats längst bak. När vi hjälper honom och han får fokusera på de primära hoten så är han grym.

Två veckors uppehåll sen två matcher på tre dagar måste bli speciellt?
− Ja, men det är för dessa veckor med tre fighter som vår trupp är byggd.

Hur ska du matcha för att få ut max av truppen?
− Vi kommer rotera för att kunna spela med så många fräscha ben som möjligt både mot Jönköping och Linköping. Det ska bli jäkligt kul att se hur vi hanterar det samtidigt som vi skall hitta vägar att fortsätta vinna matcherna. Vi har ett par spelare som inte matchats ännu och de tror jag kommer ge oss en bra energiboost, fortsätter Oscar Lundin.

Vilka spelare tror du kan kliva fram imorgon?
− Liam Åström kommer göra SSL-debut. Ser fram emot att se vad han kan göra mot den typen av försvar som Jönköping spelar. Sedan tycker jag backparet Mattias Samuelsson och Simon Götz är på väg mot en jäkligt spännande plats i sitt spel.

Vad förväntar du dig för matchbild mot Jönköping?
− Sett till deras tidigare matcher så kommer vi kunna bestämma ganska mycket vad som sker. De har, trots sitt unga lag, ett imponerande tålamod i sitt spel vilket det gäller att vi har respekt för.

Vad tror du krävs för tre poäng?
− Vi behöver vara kompakta i spelet med bollen så att avstånden är korta när bollen byter ägare. Kan vi kontrollera den delen så är mycket vunnet. Sedan behöver vi ta våra attacker när vi vinner bollen. De faller ofta av och då behöver vi utnyttja det.

Vad är din buss till bortamatchrutin?
− Ganska svag gällande rutiner. Kaffet är viktigt… där är Jörgen (Karlsson) en klippa. Sedan blir det mest diskussioner om allt mellan himmel och jord med Mika (Kohonen). Allt från filosofiska utläggningar till hur man smartast rör sig i en två mot en situation från höger, avslutar han med ett skratt.

Tisdag spelar Storvreta IBK SSL-match mot Jönköpings IK med start 18:30 i Jönköpings Idrottshus. Du ser den och alla andra matcher på SportExpressen Play. Köp gärna abonnemang och stöd Storvreta IBK, läs mer här.